Recensie: CEO Excellence - Carolyn Dewar e.a.

Een boek over hoe CEO's succesvol kunnen worden door één van de grootste managementadvies-bureaus van de wereld. Dat moet wel belangrijke inzichten opleveren. Het boek 'CEO Excellence' stelt niet teleur, zoals veel uitgaves van McKinsey. Tegelijkertijd is er ook best iets aan te merken op de resultaten van het onderzoek en de impact daarvan op bedrijven en organisaties.

De 6 cruciale mindsets voor CEO's

Gebaseerd op een groep van meer dan 2.400 CEO's delen de auteurs CEO's in op basis van hun prestaties. Uiteindelijk onderscheiden Dewar en haar co-auteurs 6 mindsets die het verschil maken tussen CEO's die excellent presteren en CEO's die middelmatig presteren op basis van 67 interviews met de beste presteerders. Daar zitten o.a. de CEO van Netflix en Microsoft bij, mensen die enorme prestaties neerzetten onder enorme druk. De 6 mindsets zijn:

  1. Wijs in welke richting het gaat: succesvolle CEO's zijn moedig. Ze durven keuzes te maken en hun bedrijf in een bepaalde richting te sturen. Ze weten hoe ze om moeten gaan met onzekerheid en kiezen ervoor om voor de markt uit de richting te bepalen in plaats van dat ze de markt laten dicteren.
  2. Alignment op de zachte kant: deze CEO's weten ook dat ze het niet alleen kunnen doen. Een organisatie die hun visie draagt, mensen die achter het doel en het leiderschap staan. De zachte kan van leiden en leiding geven is het lastigste wat er is, en daarom besteden ze er veel tijd en energie aan.
  3. Mobiliseer je management: Excellente CEO's bouwen een uitstekend managementteam. Ze zijn geobsedeerd door de teamdynamiek en psychologie en richten veel aandacht op hoe het team samen dingen voor elkaar krijgt.
  4. Betrek de board bij je bedrijf: Het onderzoek is vooral gebaseerd op CEO's die te maken hebben met de Amerikaanse inrichting van een board, net iets anders dan de Nederlandse raad van commissarissen. De opdracht is net zo goed helder: zorg dat je board jou kan helpen het bedrijf beter te maken. Werk aan relaties en neem hun adviezen serieus.
  5.  Verbinding met alle stakeholders: in de huidige tijd waarin grote bedrijven net zo machtig zijn als, of nog machtiger dan, landen, moeten CEO's in staat zijn om het waarom van hun bedrijf scherp te hebben, houden en er naar te acteren. Het waarom van alle stakeholders, niet alleen de aandeelhouders of klanten.
  6. Zorg effectief voor jezelf: succesvolle CEO's moeten altijd klaar staan om te presteren. Dit betekent dat zij radicaal goed voor zichzelf moeten zorgen. Ze hun tijd en energie inzetten waar die het meest waardevol is en tijd vrij maken om te herstellen. CEO zijn is geen marathon, maar een interval-training, waarbij je steeds opnieuw het maximale moet kunnen geven.

Wat is de les voor niet succesvolle CEO's dan?

De 6 mindsets zijn helder. Toch is dit geen handboek voor succes. Want het leven en de loopbaan van een CEO is onzeker. Die wordt gedomineerd door haar eigen gedrag, de ontwikkelingen in de wereld en in de markt. Dat maakt de analyse uit dit boek meteen ook één om met een korrel zout te nemen.

Hier komt een metafoor bij kijken die de auteurs in hun boek zelf ook gebruiken. Stel je voor, je doet onderzoek naar de succesvolste sprinters op de 100 meter in atletiek. Je zoekt de overeenkomsten en je komt er achter dat alle medaillewinnaars van de afgelopen 25 jaar een coach hadden. Dat betekent nog niet dat een coach de doorslaggevende factor is: misschien had iedereen die niet op het podium stond ook wel een coach.

Dat is lastig aan dit soort onderzoeken. Er wordt onvoldoende gekeken naar wat onsuccesvolle CEO's hebben gedaan. En of het gebrek aan succes te danken is aan hun eigen gedrag en besluiten, of dat ze geconfronteerd worden met externe factoren buiten hun invloed. In verdediging van de auteurs: inmiddels zijn er van hun hand diverse artikelen verschenen waarin ze dit ook benadrukken en nieuwe onderzoeksresultaten delen.

Evengoed is CEO Excellence een inspirerend boek voor iedereen die leiding geeft, niet alleen als je op het allerhoogste niveau werkt. En een inkijkje in de verantwoordelijkheid, prestatiedruk en bizarre eisen die CEO's van grote organisaties op hun bord krijgen.

'CEO Excellence' koop je bij managementboek.nl 

 

Over Carolyn Dewar

Carolyn Dewar werkt bij McKinsey & Company als senior partner. Ze is gespecialiseerd in het verbeteren van de performance van grote organisaties en het coachen van senior leiders in organisatieverandering. Voor McKinsey gaf ze verschillende boeken, artikelen en podcasts uit. Meer informatie vind je op hun website.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *