Recensie: Het verborgen leiderschap van oudste dochters - Aike Borghuis

Het best verkochte managementboek van 2023, dat belooft wat. Als oudste dochter stond het boek 'Het verborgen leiderschap van oudste dochters' al een tijdje op mijn leeslijst. Toen zij tijdens het managementboekgala de prijs voor het beste verkochte managementboek van 2023 in ontvangst nam, wist ik het zeker. Dit boek moet ik lezen! En het stelde niet teleur.

Oudste dochters hebben gelijkenissen

Veel succesvolle vrouwelijke leiders zijn oudste dochters. Dat kan natuurlijk toeval zijn. Maar als je het boek van Borghuis leest, ontdek je dat jouw plaats in het gezin invloed heeft op hoe je in het leven staat. Borghuis coacht al jaren oudste dochters op leidinggevende posities. Zij ontdekte dat zij gelijkenissen hebben in hun leiderschap, sterke punten en hun valkuilen.

Voor ik met dit boek in aanraking kwam, had ik daar eigenlijk nooit over nagedacht. Tijdens het lezen van het boek en de kenmerken die daar in staan, voel ik vooral veel herkenning. Zo ben ik daadkrachtig en zorgzaam. En kan ik mezelf ook compleet uit het oog verliezen. Ik houd van diepgang én ik zit te veel in mijn hoofd. Als ik de test uit het boek maak, wordt duidelijk dat ik mezelf op veel momenten laat leiden door de 'oudste dochter-dynamiek' en nog niet volledig in mijn leiderschap sta. Mooi uitgangspunt om de rest van het boek mee te lezen.

De reis van de heldin

Borghuis gebruikt de reis van de heldin als metafoor voor de groei die oudste dochters mogen maken om hun leiderschap volledig te ontwikkelen. De reis van de heldin is gebaseerd op de heldenreis, zoals eerst beschreven door Joseph Campbell (1949). De reis bestaat uit 12 stappen die een volledige cyclus van een ontdekkingsreis beschrijven. Borghuis neemt je mee op die ontdekkingsreis aan de hand van haar eigen ontwikkeling richting ondernemerschap.

Dat maakt de metafoor meteen toegankelijk. Zoals ze zelf meerdere keren benadrukt: de reis van de heldin hoeft niet in het teken te staan van grootse veranderingen of levensveranderende gebeurtenissen. Jouw reis kan bestaan uit één of een paar kleine aanpassingen, waardoor jij dichter bij jezelf komt. Meer vanuit je eigen kracht en zelfliefde keuzes maakt, die uiteindelijk zorgen dat je beter op je plek bent. Dat je - zoals Borghuis dat beschrijft aan de hand van systemisch werk - op je eigen volwassen plek gaat staan. In plaats van dat je je laat leiden door verwachtingen van anderen.

Systemisch werken in een zakelijke context

In 'Het verborgen leiderschap van oudste dochters' laat Aike Borghuis zien wat de waarde van systemisch werken is in een persoonlijke en in een zakelijke context. Opstellingen - vooral familieopstellingen - winnen de laatste jaren aan populariteit. Door deze manier van werken kan je inzicht krijgen in onbewuste patronen en processen, die je volgt of met je mee neemt. Als oudste dochter kunnen ouders bijvoorbeeld bepaalde (onbewuste) verwachtingen hebben, waar je (onbewust) aan wil voldoen.

Ook bedrijven, organisaties en teams zijn systemen. En alle mensen die in zo'n systeem werken, worden beïnvloed door andere systemen: hun familie of andere context of relaties die invloed op hen hebben. Systemisch werken, dus het in beeld brengen van die relaties, contexten en de patronen en processen, kan binnen organisaties daarom waardevolle inzichten brengen.

Natuurlijk hoef je niet meteen met je hele organisatie of team aan de slag. Een systemische coach, zoals Borghuis, helpt je op weg om antwoorden te vinden die vanuit een systeem inzichtelijk zijn. Is dat nog een stap te ver? Dan is dit boek een mooie kennismaking met systemisch werken.

'Het verborgen leiderschap van oudste dochters' van Aike Borghuis koop je bij managementboek.nl

Over Aike Borghuis

Aike Borghuis is coach, spreker en auteur. Zij is gespecialiseerd in het begeleiden van leiders en ondernemers die oudste dochter zijn. Naast haar boek gaf ze o.a. een card deck uit, die oudste dochters helpt met zichzelf in verbinding te komen. Ze richt zich in haar werk op het ontdekken van de wijsheid die al in je zit. Meer informatie over haar aanpak en aanbod vind je op haar website.

Dit boek werd voor een recensie gratis aan ons toegestuurd. Het gratis ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar heeft nooit invloed op de inhoud van de recensie of de publicatie op deze blog of social media.