Recensie: Radical Candor - Kim Scott

Wat gebeurt er als je als leider in een organisatie radicaal openhartig feedback geeft aan jouw team? Een recept voor gedoe, denk je misschien meteen. Kim Scott, voormalig leidinggevende bij techbedrijven als Google en Apple beweert in haar boek 'Radical Candor' het tegendeel. Volgens dit boek zorgt radicale openhartigheid er juist voor dat je een geweldige baas wordt en mensen de beste prestaties gaan leveren.

Radicale openhartigheid, hoe werkt dat?

Volgens Scott gaat goed leidinggeven hand in hand met "radicale openhartigheid" (Radical Candor). Dit betekent dat je als leider oprecht om je teamleden geeft en hen tegelijkertijd eerlijke, directe feedback geeft. Hierbij moet de basis wel zijn dat je als leidinggevende geïnteresseerd bent in je mensen en dat je een persoonlijke band met hen hebt. Alleen dan ontstaat er voldoende veiligheid om deze openhartigheid te gebruiken.

Scott illustreert haar concept met een eenvoudig maar krachtig kwadrantmodel dat vier verschillende soorten communicatie beschrijft:

  1. Ruinous Empathy (schadelijke empathie): Dit ontstaat wanneer je wel om mensen geeft, maar niet eerlijk tegen hen bent. Je vermijdt moeilijke gesprekken, waardoor problemen niet worden opgelost en prestaties kunnen lijden.
  2. Obnoxious Aggression (onbeschofte agressie): Hier geef je wel directe feedback, maar zonder dat je laat zien dat je om de ander geeft. Dit kan hard en kwetsend overkomen, waardoor de relatie en motivatie beschadigen.
  3. Manipulative Insincerity (manipulatieve onoprechtheid): Dit is het slechtste van beide werelden, waarbij je én niet om de ander geeft, en ook geen eerlijke feedback geeft. Dit leidt tot onoprechte en soms achterbakse communicatie.
  4. Radical Candor (radicale openhartigheid): Dit is de ideale vorm van communicatie, waarin je laat zien dat je om de ander geeft en tegelijkertijd eerlijke en directe feedback geeft. Dit bevordert vertrouwen, respect en groei.

Radicale openhartigheid hoort volgens Scott 2 kanten op te gaan. Als je als leider verwacht dat je open en eerlijk kan zijn richting je team, moet je ook accepteren dat ze dat tegen jou zijn. Sterker nog, het advies van Scott is om daarmee te beginnen. Als je eerst bewijst dat je zelf tegen radicaal openhartige feedback kan, dan wordt het voor anderen veel makkelijker om dat van jou te accepteren.

Loud listening: een manier om het eerlijk gesprek te voeren

In haar boek introduceert Scott ook het begrip 'loud listening', luid luisteren. Ze geeft aan dat dit een cruciaal onderdeel is van haar advies. 'Loud listening' is een actieve en betrokken manier van luisteren.  Scott benadrukt het belang van zichtbaar en hoorbaar betrokken zijn bij de gesprekken met je teamleden.

Enkele kernpunten die Scott bespreekt over 'loud listening' zijn:

  1. Actieve betrokkenheid tonen: Bij 'loud listening' gaat het erom dat je als leider niet alleen fysiek aanwezig bent, maar ook mentaal betrokken. Dit betekent dat je volledig gefocust bent op de spreker, oogcontact maakt, knikt, en verbaal en non-verbaal aangeeft dat je luistert.
  2. Creëren van een veilige ruimte: Scott benadrukt dat het belangrijk is om een omgeving te creëren waarin teamleden zich veilig voelen om open en eerlijk te spreken. Dit houdt in dat je actief moet laten zien dat je hun meningen en feedback waardeert en dat er geen negatieve gevolgen zijn voor het uiten van hun gedachten.
  3. Stimuleren van open communicatie: Door 'loud listening' te praktiseren, moedig je je team aan om open en eerlijke communicatie te bevorderen. Dit betekent dat je actief vragen stelt, doorvraagt om verduidelijking en laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun perspectieven en ideeën.
  4. Demonstreren van empathie en begrip: 'Loud listening' gaat ook over het tonen van empathie. Dit houdt in dat je niet alleen luistert naar de woorden die worden gezegd, maar ook probeert te begrijpen wat erachter ligt. Je toont begrip en medeleven met de gevoelens en zorgen van je teamleden.
  5. Actie ondernemen op basis van feedback: Een belangrijk aspect van 'loud listening' is dat je als leider niet alleen luistert, maar ook actie onderneemt op basis van de feedback die je ontvangt. Dit betekent dat je de feedback serieus neemt, terugkoppelt wat je ermee gaat doen, en concrete stappen onderneemt om eventuele problemen op te lossen of verbeteringen door te voeren.
  6. Transparantie en follow-up: Scott benadrukt dat na het luisteren, het belangrijk is om transparant te zijn over wat je met de ontvangen feedback gaat doen. Dit houdt in dat je teamleden informeert over de stappen die je neemt en hen op de hoogte houdt van de voortgang.

'Loud listening' is daarmee een krachtig hulpmiddel in het bevorderen van een cultuur van openhartige communicatie en betrokkenheid binnen een team. Het helpt leiders om beter te begrijpen wat er speelt binnen hun team, om vertrouwen op te bouwen en om effectiever leiding te geven.

Wees een kick-ass baas met Radical Candor

De adviezen van Scott komen soms wat radicaal over. Het vraagt een herbezinning van de relatie tussen leiders en team, tussen leiders en individuele medewerkers en ook van de manier waarop leiders over zichzelf denken. Volgens Scott is het ontwikkelen van relaties met je team één van de belangrijkste taken in je leiderschap. Dat is een moderne kijk op organisaties en zal niet overal vanzelfsprekend zijn. Juist om die reden is dit boek interessant voor leidinggevenden.

Je koopt 'Radical Candor' van Kim Scott bij managementboek.nl

Over Kim Scott

Kim Scott is auteur en coach. Ze deed als manager en directeur ervaring op in de techindustrie in Sillicon Valley, onder andere bij Apple, Youtube en Google. Ze coachte de CEOs van o.a. Twitter en Dropbox. In haar werk zie je een moderne kijk op leiderschap die past bij de cultuur van de (opkomende) techindustrie. Naast haar boeken host ze een podcast en is ze actief op Instagram. Meer informatie over Kim Scott vind je op haar website.

Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *