Recensie: De berg, dat ben jij - Brianna Wiest

Stop met zelfsabotage en open je wereld, dat is de ondertitel van het boek 'De berg, dan ben jij' van Brianna Wiest (Engelse titel: The mountain is you). Dit boek gaat dus zeker niet over bergbeklimmen, maar over het overwinnen van je eigen obstakels en beperkende overtuigingen. De berg is een metafoor voor iets wat je wil overwinnen of aan wil gaan. Het  boek biedt een verkenning van hoe onze eigen gedachten, overtuigingen en gedragingen ons leven vormgeven.

Geef anderen niet de schuld van jouw probleem

Wiest begint met het de stelling dat we vaak geneigd zijn om externe factoren de schuld te geven van onze problemen en ontevredenheid. Ze stelt echter dat de ware bron van ons lijden vaak in onszelf ligt. Ze moedigt je daarom aan om de moed te vinden om naar binnen te kijken en de verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen geluk.

Een belangrijk concept dat door het hele boek heen loopt, is dat van 'de berg'. De berg staat symbool voor de obstakels en uitdagingen in ons leven. Wiest betoogt dat in plaats van de berg te zien als iets dat je overkomt, je moet erkennen dat je zelf de berg bent. Met andere woorden, jouw eigen gedachten en overtuigingen zijn vaak de grootste hindernissen die je moet overwinnen.

Je eigen berg beklimmen

Het boek biedt praktische strategieën en inzichten om jou te helpen je eigen berg te beklimmen. Je wordt als lezer aangemoedigd tot zelfreflectie, het identificeren van belemmerende overtuigingen en het loslaten van negatieve patronen. Door bewustwording en acceptatie groei je en kan je veranderingen aanbrengen in je leven.

Een ander belangrijk thema  is zelfcompassie. Wiest benadrukt het belang van vriendelijkheid en mededogen naar jezelf. Zelfs als je worstelt of fouten maakt. Ze spoort je aan om jezelf altijd te zien als waardevol en waardig, los van externe prestaties of goedkeuring.

Houd ook eens van jezelf: belang van zelfliefde

Naast zelfcompassie benadrukt het boek het belang van zelfliefde. Dit gaat verder dan aardig zijn voor jezelf; het gaat erom een diepe, onvoorwaardelijke liefde voor jezelf. Door je eigen kracht en schoonheid te erkennen en je tekortkomingen en imperfecties te omarmen.

Het boek is vooral verkenning van zelfontdekking en persoonlijke groei. Het daagt je uit om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leven en moedigt je aan om de innerlijke obstakels te overwinnen die je tegenhouden. Dat is meteen ook de valkuil van dit soort boeken. Je kan nu eenmaal niet alles in je leven beïnvloeden (wel hoe je er mee omgaat) en soms heb je gewoon domme pech. Je hoeft niet altijd bezig zijn met beter worden en jezelf te ontdekken. Gewoon zijn is al voldoende. Mooi boek over zelfontdekking, als je maar niet vergeet dat je goed bent zoals je bent.

'De berg, dat ben jij'  van Brianne Wiest koop je bij managementboek.nl

Over Brianna Wiest

Brianna Wiest is journalist en auteur. Ze schrijft over zelfreflectie en hoop, gebaseerd op empowerement. Naast 'De berg, dat ben jij' schreef ze onder andere de boeken '101 essays that will change the way you think' en 'The Pivot Year'. Haar boeken zijn in meer dan 40 talen vertaald en helpen mensen dus wereldwijd. Brianna werk voor het jeugdmagazine 'Thought Catalog'. Je vindt meer informatie over haar op haar website.