Recensie: Happy Worker - Yolanda Eijgenstein

Een managementvisie uit de jaren negentig; heeft het nog zin om zo'n boek te lezen, bijna 30 jaar later? Met alle dingen die veranderd zijn, in de maatschappij, in het bedrijfsleven en in de techniek? Dat was de vraag die ik me een paar keer stelde voor ik aan het boek 'Happy Worker' van Yolanda Eijgenstein begon. Na het lezen kan ik zeggen: dit boek is meer dan de moeite waard om in deze tijd te lezen!

Happy Worker Yolanda Eijgenstein

Een visie op mensen

De belangrijkste reden om dit boek ondanks de verstreken jaren er nog eens bij te pakken, is dat het gaat om een visie op mensen, op mens zijn. En wat er ook verandert in de wereld, we blijven gelukkig allemaal mensen. Ook op ons werk. Of misschien vergeten we wel eens dat we vooral mensen zijn op ons werk, daar lijkt Eijgenstein ons voor te willen waarschuwen. In alles ademt haar visie uit dat mens zijn en menselijkheid meer plaats verdienen op kantoor.

Dat is al te zien in de manier waarop het boek is samengesteld. Elk hoofdstuk begint met een gedicht, een stukje poëzie dat betrekking heeft op de les die Eijgenstein wil delen. Onder elke bladzijde staat een quote of uitspraak. Soms van een managentgoeroe, soms van een geestelijk leider, soms van een kunstenaar. Het laat je nadenken over de verbinding tussen zakelijke resultaten en creativiteit. Kunst zet je aan het denken en dat is duidelijk de bedoeling van Eijgenstein.

4 inzichten voor jouw weg naar succes

Die zakelijke resultaten zijn nog steeds belangrijk. De weg er naartoe is volgens Eijgenstein alleen anders dan veel managers denken. Zij benadert haar visie vanuit 4 denkwijzen of archetypes: de Happy Looker, de Happy Aimer, de Happy Blooper en de Happy Lover. Elk archetype zet je aan het denken over je gedrag, wat je van je mens zijn meebrengt in je werk en hoe je dat toepast om jezelf en anderen te beïnvloeden. Ze daagt je uit om deze 4 archetypes in jezelf te herkennen en ze te ontwikkelen, ze lief te hebben zelfs.

De Happy Looker gaat over stil staan om dingen in je op te nemen. Echt naar de ander luisteren en je laten beïnvloeden door andere perspectieven, zonder meteen te oordelen. De Happy Aimer werkt aan een doel, durft duidelijk te kiezen, maar is ook zo aardig om zijweggetjes in te durven slaan. En nog belangrijker, genoeg uit te rusten. De Happy Blooper durft fouten te maken en veroordeelt zichzelf daar niet voor. Daardoor ontstaan nieuwe inzichten en lichtheid in het werk. De Happy Lover tenslotte durft echte verbinding aan te gaan met anderen. En dat betekent dat ook het onaangename op tafel mag komen.

De Happy Voice verbindt alles

In het laatste deel van haar boek verbindt Eijgenstein tenslotte de 4 archetypes in de Happy Voice. Deze manier van nadenken over gedrag en communicatie is een basisvoorwaarde om de 4 andere Happy's te activeren. Ze laat zien dat taal en (voorbeeld) gedrag essentieel zijn om anderen in beweging te krijgen. Niet dat je anderen kan veranderen, je kan ze hoogstens inspireren om verandering zelf aan te gaan.

De ondertitel van het boek is 'De aanstekelijke managementvisie van Yolanda Eijgenstein'. Die doet de inhoud recht. De manier waarop Eijgenstein schrijft over haar manier van organisaties en teams leiden is verfrissend en nodigt uit tot experiment. Hier en daar zijn de voorbeelden natuurlijk verouderd (wie verstuurt nu nog postzakken post per dag). Als je daar een beetje doorheen kan kijken, blijft haar boodschap krachtig staan: meer menselijkheid leidt uiteindelijk voor iedereen tot betere resultaten. En ja, liefde en aandacht mogen gewoon onderdeel zijn van je werkweek.

Je koopt 'Happy Worker' hier.

Over Yolanda Eijgenstein

Yolanda Eijgenstein was Zakenvrouw van het jaar 1997. Op 24-jarige leeftijd start zij met ondernemen in de reclamewereld. Ze bouwt een enorme carrièrre op in die sector en wordt beloond met verschillende internationale en nationale awards. Tegenwoordig richt zij zich via haar bedrijf op leiderschapsontwikkeling en besluitvormingsprocessen. Ze is veelgevraagd spreker en trendsetter op dit gebied. Meer informatie vind je op haar website.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *