Recensie: Groen en gevangen - Else Boutkan

Wat doe je als je wil dat de organisatie waar je werkt duurzamer wordt, maar niemand er hetzelfde over denkt? Als je niet oplet, kom je vast te zitten in wat Else Boutkan in haar boek 'Groen en Gevangen' beklemmende machteloosheid noemt. Het gevoel dat het niet uitmaakt wat je doet, dat je toch geen (echte) invloed hebt. Het doorbreken van die machteloosheid is hét onderwerp in dit boek.

Een zakelijke boodschap verpakt in een roman

Een zakelijk boek geschreven als een verhaal, bijna een roman. Dat komt sporadisch voor. Het is altijd een beetje een risico: is een zakelijke lezer wel geïnteresseerd in de belevenissen van een fictief personage? Veel zakelijke boeken beschrijven de persoonlijke ervaring van senior ondernemers en managers. Vaak onderbouwd met onderzoek van henzelf of vooraanstaande instituten. Dat dit boek compleet anders is, past heel goed bij het thema: verandering organiseren vanuit elke plek in een organisatie.

Het verhaal van Marieke bij de Koninklijke Krakeling

De hoofdpersoon in het verhaal is Marieke. Ze werkt als ontwerper bij de koekjesfabriek, de Koninklijke Krakeling. In haar privéleven is Marieke veel bezig met duurzaamheid. Zij voelt de verantwoordelijkheid om ook bij haar werkgever meer aandacht en meer maatregelen te vragen voor dat thema. Helaas is dat nog niet zo makkelijk. De frustratie loopt zelfs zo hoog op, dat ze overweegt om de organisatie te verlaten.

Dan ontmoet ze Hakim. Hakim wil ook verandering zien. Vanuit zijn rol in het bedrijf lukt dat op kleine schaal. Samen bedenken ze plannen en inspireren ze collega's om duurzaamheid belangrijker te maken in het bedrijf. Uiteindelijk lukt het zelfs om de plannen voor te leggen aan het hogere management. Hoe dat verder afloopt.....dat kan je in het boek lezen!

Koek verbindt iedereen

Een belangrijke pay off die steeds in het boek terug komt, is de kreet 'Koek verbindt'. En heel eerlijk geldt dat niet alleen voor de personages in het verhaal. Een verhaal over een koekjesfabriek spreekt mensen makkelijk aan. Een koekje is een product dat we allemaal kennen en de meesten van ons met liefde kopen of zelf maken. Dat maakt het verhaal van Boutkan toegankelijk. Ik kan me niet voorstellen dat het net zo aandoenlijk zou zijn als het ging om een autobandenfabriek of een investeringsmaatschappij. Slim gevonden.

Juist door met zo'n toegankelijk bedrijf in dit boek te werken, kan je je ook goed inleven in de dilemma's van de hoofdpersonen. Aan de ene kant de wens van de consument, het belang van het management en de aandeelhouders en de noodzaak en ambitie om duurzamer te werken. Welk belang krijgt voorrang? En wie beslist er uiteindelijk echt?

Gevangen in een zero-sum game of niet?

Gedurende het verhaal leer je - net als hoofdpersoon Marieke - twee belangrijke lessen. De eerste is dat veel meer mensen misschien wel jouw waarden delen. Maar dat iedereen gevangen zit in zijn eigen belangenafweging. Ook als iemand duurzaamheid wel belangrijk vindt, kan je nog steeds de afweging maken om een carrière kans voorrang te geven. Omdat een andere waarde voor jou belangrijker is (eer, trots, financiële zekerheid bijvoorbeeld). Of omdat je overtuigd bent dat je vanuit die andere positie nog meer invloed kan uitoefenen. Groen en gevangen past wat dat betreft heel goed als titel bij dit boek.

Een andere belangrijke les is dat als je verandering teweeg wil brengen - of dat nu gaat om duurzaamheid of een ander thema - werken in het systeem net zo belangrijk is als werken aan een beter systeem. Verandering komt tot stand als je binnen het systeem zaken in beweging krijgt. Het hele systeem omver schoppen lijkt aantrekkelijker, maar dat heeft vaak geen of zelfs een averechts effect. Niet te kleine stappen, maar ook niet te radicaal veranderen: het gaat om een balans. Een les die je kan toepassen op elke organisatieverandering.

Verlies de moed niet

Uiteindelijk loopt het verhaal voor Marieke en Hakim goed af. Een mooie feel good afsluiter van een herkenbaar verhaal. Dat draagt bij aan het hoopvolle gevoel dat dit boek uitstraalt. Je kan verandering veroorzaken, ook als het niet in één keer lukt. Verlies de moed niet, probeer te zoeken naar hoe het wel kan. Dat geldt niet alleen voor duurzaamheid, in die zin is het thema van het boek maar een voorbeeld.

Het boek 'Groen en gevangen' van Else Boutkan is te koop bij managementboek.nl

Over Else Boutkan

Else Boutkan is ondernemer en adviseur. Zij richt zich op vragen rondom duurzaamheid en de organisatievraagstukken die daarbij komen kijken. Meer informatie over Else Boutkan vind je op haar website.