Aan de top van een bedrijf staan en er blijven, is topsport. Lange dagen, harde noten die gekraakt moeten worden. Investeerders, klanten, collega's, personeel: iedereen wil dat je constant voor 100% aanwezig bent. En dat ben je ook, want je bent voor 100% verantwoordelijk. Leslie Cottenjé beschrijft in haar boek 'In de ban van succes' hoe zij genoot van die rol en ook hoe ze er uiteindelijk voor koos om een ander pad in te slaan.
De stijle trap naar succes
Cottenjé is niet bang om zichzelf goed in de spiegel aan te kijken en toe te geven waar ze verkeerde inschattingen en fouten heeft gemaakt. Maar haar verhaal begint als een klassieke saga van een tech-start up. Samen met 2 partners start ze een bedrijf om klanten en bedrijven echt met elkaar in contact te brengen: 'Hello customer'. Met deze saas-oplossing brengen ze in beeld wat klanten echt van bedrijven vinden en helpen ze bedrijven dit vervolgens positief te beïnvloeden door meer blije klanten.
Het gaat het bedrijf voor de wind. De partners halen in verschillende rondes durfkapitaal op. Hello Customer maakt een forse groei door. Het bedrijf is zo succesvol dat het daarnaast verschillende prijzen voor snelgroeiende bedrijven in de wacht sleept. In 2018 wordt Cottenjé zelf genomineerd voor 'Female CEO of the year' in België. Het gaat dus allemaal voor de wind....
Succes eist zijn tol
Alles lijkt geweldig te gaan, maar langzamerhand ontstaan er scheurtjes. De geprognoticeerde groei wordt af en toe - mede door COVID - niet gehaald. Nieuwe kapitaalrondes slagen niet altijd. En de huidige investeerders zien hun rendement afnemen en leggen druk bij de oprichters van het bedrijf. En Cottenjé: die zit er middenin. Als CEO is zij voor iedereen aanspreekpunt en verantwoordelijke.
Ze werkt hard - of misschien nog wel harder - om aan alle verwachtingen te voldoen. Maar dat wordt steeds lastiger. Als ze dan uiteindelijk geveld wordt door lichamelijke klachten blijft ze uit verantwoordelijkheidsgevoel het nog veel te lang proberen. Maar haar lijf neemt het over en dwingt haar uiteindelijk tot rust.
Jezelf terug vinden in zelfzorg, yoga en paardrijen
Niet dat stilzitten makkelijk is, maar uiteindelijk lukt het Cottenjé, mede met behulp van een coach, ruimte en tijd voor zichzelf te maken. Ze neemt je in dit boek mee in haar lange weg terug naar wie ze eigenlijk is. En hoe ze dat jaren aan de kant zette om te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ongemerkt, want tegelijkertijd ging ze geweldig op de stress en de erkenning.
Zichzelf terugvinden betekent voor Cottenjé dat ze tijd voor zichzelf neemt. Haar hobby's oppakt, haar lijf leert kennen door yoga oefeningen. Tijd voor haar kinderen bewust besteedt en geniet van thuis zijn en kleine dingen. Ze kiest er na een sabbatical niet voor om terug te keren naar de rol van CEO bij haar eigen bedrijf. Maar gaat aan de slag in loondienst bij een andere IT-dienstverlener.
Het boek leest makkelijk weg en laat een heel andere kant zien van een succesvolle start- en scale-up leiden. Hoe je jezelf kan verliezen en daarna weer moet terugvinden. Het vele gebruik van Engelse zinnen en termen zal niet voor iedereen lekker lezen, het hoort een beetje bij de sector. Overall is het boek een mooi inzicht in hoe je door teveel verantwoordelijkheid ook de verkeerde weg in kan slaan. Maar dat het nooit te laat is om weer op het goede spoort te komen.
Je koop het boek 'In de ban van succes' van Leslie Cottenjé hier.
Over Leslie Cottenjé
Leslie Cottenjé is een Vlaamse onderneemster in de tech-sector. In 2015 richt ze samen met 2 partners de SAAS-onderneming 'Hello Customer' op. Ze werd genomineerd en geprezen voor haar bijdrage als vrouwelijke techondernemer en CEO in België bij diverse verkiezingen. Sinds 2023 werkt zij in de techsector als directeur en gaf ze een boek uit over haar ervaringen als techondernemer.
Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…