Recensie: Girl, Stop Apologizing - Rachel Hollis

Vrouwen zeggen te vaak 'sorry'. Dat is inmiddels zelfs wetenschappelijk bewezen in verschillende onderzoeken, waaronder dit onderzoek bij de Universiteit van Waterloo. Daarom lijkt een boek dat vrouwen oproept om minder hun excuses aan te bieden wel op zijn plaats. Maar dat is niet het enige waar het boek 'Girl, stop apologizing' van Rachel Hollis toe oproept. Zij wil ook dat vrouwen minder excuses maken voor zichzelf.

Je eigen pad vinden door groter te dromen

Rachel Hollis richt zich op het empoweren van vrouwen. Ze moedigt ze aan om hun dromen na te streven zonder zich te verontschuldigen voor wie ze zijn. Het boek is een voortzetting van Hollis' eerdere werk, "Girl, Wash Your Face" (Nederlandse vertaling: Laat je zien! ) waar ze regelmatig naar verwijst. Ook in dit boek moedigt ze vrouwen aan om hun eigen kracht te omarmen en zich niet te laten beperken door angst of twijfel.

Hollis begint met het benadrukken van het belang van ambitie en het nastreven van doelen. Ook als dat betekent dat je buiten je comfortzone moet treden. Ze deelt persoonlijke anekdotes en levenslessen om haar punt te ondersteunen, en moedigt je aan om je eigen pad te volgen, ongeacht de obstakels die je tegenkomt.

Laat excuses je niet beperken

Een centraal thema in het boek is het loslaten van excuses en het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Hollis betoogt dat vrouwen zich vaak verontschuldigen voor hun ambities of hun verlangen naar succes. Terwijl dit gedrag hen alleen maar tegenhoudt. Ze spoort vrouwen aan om trots te zijn op hun doelen en er met vastberadenheid naar te streven.

Het boek biedt praktische tips en strategieën voor het bereiken van succes op verschillende gebieden van het leven, waaronder carrière, persoonlijke ontwikkeling en relaties. Hollis deelt advies over het stellen van doelen, het maken van een roadmap, het ontwikkelen van een positieve mindset en het omgaan met tegenslagen onderweg.

Beter zorgen voor jezelf betekent meer voldoening

Een ander belangrijk onderdeel van "Girl, Stop Apologizing" is aandacht voor zelfzorg. Hollis benadrukt het belang van het prioriteren van je eigen welzijn en het stellen van grenzen om een gezond evenwicht te behouden tussen werk en privéleven. Ze moedigt vrouwen aan om voor zichzelf te zorgen en zichzelf niet te verwaarlozen in hun streven naar succes.

Het boek is geschreven in een motiverende stijl, waardoor het gemakkelijk is voor lezers om zich geïnspireerd te voelen en actie te ondernemen in hun eigen leven. Hollis gebruikt humor en persoonlijke ervaringen om haar boodschap over te brengen. Ze legt uit welke beslissingen zij heeft genomen om meer voldoening te halen uit haar drukke bestaan.

Meer aandacht voor eigen succes

In het boek stelt Hollis dat vrouwen meer aandacht mogen hebben voor hun eigen succes. Tegelijkertijd blijven haar eigen successen eigenlijk vaak op de achtergrond. Ze roept vrouwen op vanuit haar rol in het gezin en moeder om grotere doelen te hebben. Hollis gaat hier en daar wel in op haar zakelijke successen, maar die spelen eigenlijk een bijrol in haar verhaal. Zonde! Waarom gebruikt ze daar dieper op in gaan niet als grote inspiratie voor anderen? Juist door dat goed uit te leggen, voorbij de platte motiverende teksten, zou ze vrouwen veel meer praktisch advies kunnen geven.

Je koopt 'Girl, Stop apologizing' bij managementboek.nl

Over Rachel Hollis

Rachel Hollis is een Amerikaanse blogger, auteur en spreker. Ze heeft een bedrijf in de evementenbranche, samen met haar man Dave Hollis (overleden in 2023). Nadat Hollis viral ging op Instagram in 2015 richtte ze zich meer op zelfhulp en motivatie. Daarbij legt ze sterk de nadruk op de eigen invloed van vrouwen op hun succes. Je kan haar volgen via haar blog.