Recensie: De IT-Girl - Chantal Schinkels

Hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer? Het is de prikkelende subtitel van het boek 'De IT-girl' van Chantal Schinkels. Want in de IT, daar kom je als vrouw vooral mannelijke collega's tegen, zo ervaarde Schinkels dat zelf in haar loopbaan binnen de e-commerce. En dat is niet alleen vervelend voor de vrouwen zelf, dat leidt tot maatschappelijke problemen en meer ongelijkheid.

De plaats van vrouwen in tech

Schinkels begint haar boek met een historische analyse van de plaats van vrouwen in de IT-sector. Gek genoeg was de functie van programmeur in de beginjaren van de sector juist een vrouwenfunctie. De mannen zagen dit werk als administratief, en daarom vooral voor vrouwen geschikt. Pas decennia later veranderde die houding, doordat wiskundig inzicht als belangrijkste vaardigheid voor programmeurs werd gezien. Sindsdien is tech vooral een mannenwereld.

Dat leidt tot verschillende problemen. Bij de productontwikkeling wordt onvoldoende rekening gehouden met doelgroepen die anders zijn dan de meeste programmeurs. Vrouwen lopen de kans op een goedbetaalde en interessante loopbaan mis. En in de toch al krappe arbeidsmarkt in tech vinden bedrijven steeds moeilijker personeel.

Fix het systeem, de mannen én de vrouwen

In plaats van te blijven hangen in de vraag wie er moet veranderen om dit probleem op te lossen, legt Schinkels het bij alle partijen. Onze conservatieve maatschappij, het systeem van aannemen en promoten van medewerkers, de houding van mannen én de houding van vrouwen. In korte analyses legt zij per onderdeel uit welke problemen er zijn en hoe die opgelost kunnen worden.

Daarbij erkent ze dat een oplossing niet eenvoudig is. Cultuur en gedrag zijn diep ingesleten in techbedrijven. Mannen zijn gewend om zich op een bepaalde manier te gedragen en zich te verbinden met elkaar. Vrouwen passen zich aan of verlaten te sector. Juist daarom stelt Schinkels hebben we iedereen nodig om daar iets aan te doen.

Het kan ook anders in tech

Vrouwen hebben zelf een belangrijke rol in het omgaan met de cultuur in de tech-sector. Door te schetsen tegen welke problemen ze aanlopen - waaronder wat archetype mannen in de zakenwereld - geeft Schinkels praktische adviezen om je staande te houden binnen je bedrijf en je team. En je zelfs beter te positioneren voor een promotie.

Tegelijkertijd roept ze vrouwen op niet te accepteren dat ze in een giftige werkomgeving blijven zitten. Als je iets wil veranderen in de sector, betekent dat nog niet dat je op een plek moet werken waar je niet gewaardeerd wordt. Daarom geeft ze ook tips hoe je een betere baan kan vinden of onderneming kan starten. Inclusief advies hoe je over je arbeidsvoorwaarden of investering onderhandelt.

De tech-sector heeft iedereen nodig

De tech-sector heeft een belangrijke maatschappelijke bijdrage. Bedenk maar eens hoe vaak je per dag software gebruikt. Niet alleen op je social media, maar ook je huis: het zit vol ICT en dat wordt alleen maar meer. Daarom is de oproep van Schinkels helemaal op zijn plaats: deze sector heeft iedereen nodig en iedereen heeft deze sector nodig.

In het laatste deel van haar boek doet ze daarom een dubbele oproep. Aan de ene kant aan de mannen in de sector om een ondersteunende rol te spelen richting de vrouwen binnen hun bedrijf, team of in hun privé-leven. Als mannen zich als bondgenoten gaan opstellen, wordt het voor vrouwen makkelijker. Daarnaast eindigt ze haar boek met een manifest voor meer vrouwen in tech. Een inspirerende oproep voor de hele sector, het overheid en het onderwijs. We hebben duidelijk iedereen nodig om de cultuur in de sector te veranderen.

Een inspirerend boek over al vrouw werken in een door mannen gedomineerde sector. Niet alleen voor de ICT, maar eigenlijk voor elke sector waar dat geldt. Je koopt het boek 'De IT-girl' bij managementboek.nl

Over Chantal Schinkels

Chantal Schinkels werkte jaren in de e-commerce sector, waar ze development-trajecten begeleidde voor webshops met een miljoenen omzet. Tegenwoordig deelt ze haar kennis als auteur en spreker over social tech en e-commerce om een positieve invloed te hebben op hoe de sector zich beweegt in de maatschappij. Ze schreef ook 'Het Koopinfuus' over de gevaarlijke kant van e-commerce en hoe de sector zichzelf kan verbeteren. Meer informatie vind je op haar website of via haar Instagram-account.

Dit boek werd voor een recensie gratis aan ons toegestuurd. Het gratis ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar heeft nooit invloed op de inhoud van de recensie of de publicatie op deze blog of social media.