Recensie: De kunst van high end ondernemen - Meriam Slijkerman

Ondernemen is al ingewikkeld genoeg. High End Ondernemen klinkt voor veel ondernemers als het extra ingewikkeld maken. Meriam Slijkerman legt in haar boek 'De kunst van high end ondernemen' uit dat die weerstand niet nodig is. Juist high end ondernemen kan het ondernemerschap makkelijker maken, met minder stress en minder werkdruk.

Wat is high end ondernemen?

Dat vraagt natuurlijk eerst antwoord op de vraag: Wat is high end ondernemen eigenlijk? In high end ondernemen streef je naar een grotere geldstroom per transactie. Simpel gezegd: je maakt je dienst of product duurder, zodat je minder verkopen nodig hebt voor hetzelfde (financiële) resultaat. Randvoorwaarde hierbij is natuurlijk dat je werk dat bedrag ook waard is. High end ondernemen gaat daarom óók vooral om het bieden van een kwalitatief goed product.

Slijkerman legt uit dat het kwalitatief verbeteren van je product in combinatie met het vragen van hogere prijzen de sleutel is van het verder laten groeien van je bedrijf. Kennisprofessionals, zoals coaches of trainers, zitten vaak vast in een vicieuze cirkel waarbij het verder groeien van de omzet alleen kan door meer uren te draaien. Meer uren betekent meer werkdruk, wat leidt tot stress. Dat is een doodlopend pad, want uiteindelijk is de rek er uit. Er zitten nu eenmaal voor iedereen 24 uren in een dag en die wil je zeker niet allemaal aan je werk en onderneming besteden.

Minder werken, meer groei

Voor ondernemers die in deze 'uren-spiraal' zitten, is het moeilijk om er uit te komen. Ze zijn vooral bezig met hoe ze nog meer uren kunnen draaien, hun huidige klanten tevreden houden en het hoofd boven water houden. Ze zijn niet bezig met hun onderneming verder laten groeien en strategisch nadenken over het verbeteren van hun inkomstenstroom. Slijkerman raadt deze ondernemers aan minder 'in' hun bedrijf te werken, en meer 'aan' hun bedrijf. Dus minder uurtje-factuurtje draaien en meer tijd besteden aan het nadenken hoe je de omzet verbetert.

De oplossing die Slijkerman aandraagt, lijkt eenvoudig: maak je product duurder, waardoor je er minder van hoeft te verkopen voor dezelfde inkomsten. Maar dat is te plat gesteld. Haar advies gaat verder. Het gaat  niet zozeer om het duurder maken van het product, als wel het product rebranden. Door je product of dienst op een andere manier in de markt te zetten, bijvoorbeeld als pakket, bereik je een ander publiek dat grotere investeringen wil doen. Zo'n strategische herpositionering gebruiken grote bedrijven ook om hun omzetstromen te versterken. En zij zullen je vertellen: achteraf lijkt het eenvoudig, maar makkelijk is het  niet.

Een andere kijk op marketing en sales

Cruciaal in zo'n verandering is volgens Slijkerman de inzet van marketing en sales. Dit zijn vakgebieden waar veel kennisprofessionals niet in getraind zijn. Of zelfs weerstand tegen hebben. Terwijl het voor een ondernemer belangrijk is om het bedrijf succesvol te krijgen en te houden. Slijkerman legt aan de hand van praktische voorbeelden uit hoe je je marketing kan verbeteren. Niet alleen de publiciteit, maar vooral ook nadenken over hoe je een product in de markt zet om een specifieke doelgroep aan te trekken. En je product te onderscheiden van anderen door het specifiek te maken.

Daarnaast behandelt Slijkerman de belangrijkste vaardigheden op het gebied van sales. Juist kennisprofessionals gaan er regelmatig vanuit dat zij opdrachten winnen op basis van hun inhoudelijke expertise. En natuurlijk is dat belangrijk. Maar sales is ook een vak. Een vak dat je kan leren en dat je gaat helpen om jouw bijdrage aan je vakgebied te versterken. Bij ondernemen hoort nu eenmaal ook dat je je aanbod kan verkopen. Als je in het hogere segment wil bewegen, en dus een grotere investering van je klant vraagt, wordt dat nog belangrijker. Een belangrijke les!

Je koopt 'De kunst van high end ondernemen' bij managementboek.nl

Over Meriam Slijkerman

Meriam Slijkerman is business coach en richt zich op de transitie naar high end ondernemen. Dat was geen vanzelfsprekende onderneming voor haar. Ze startte haar loopbaan in het sociaal domein, een totaal andere tak van sport. Slijkerman biedt programma's en begeleiding en is daarnaast in te huren als spreker. Meer informatie over haar vind je op haar website.

Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *