Recensie: Dare to lead - Brené Brown

Als je leidt, maak je je ook altijd een beetje schuldig. Door de leiding te nemen, neem je risico. Voor jezelf en voor anderen. Dat vergt moed en dat is precies de boodschap die Brené Brown laat horen in haar boek 'Dare to Lead'. En niet alleen dat: ze geeft ook de beste tip ooit om met kritiek van anderen om te gaan. 'Als je niet met me in de arena staat, dan doet je mening er niet toe'. Ik werd op slag verliefd op dit boek en de achterliggende boodschap over leiden, kwetsbaarheid en moed.

Jouw uitdagingen als leider

Het boek richt zich op de uitdagingen die leiders tegenkomen en hoe ze deze uitdagingen kunnen overwinnen. Brown gebruikt haar onderzoek naar kwetsbaarheid en schaamte om een ​​nieuw perspectief te bieden op leiderschap en hoe het kan worden verbeterd. Het boek begint met een discussie over wat leiderschap is en wat het inhoudt. Leiderschap draait om het nemen van risico's, het beïnvloeden van anderen en het creëren van een cultuur van vertrouwen en verbinding.

De kracht van kwetsbaarheid

Een belangrijk thema in het boek is kwetsbaarheid en hoe het kan worden gebruikt als een krachtig hulpmiddel voor leiderschap. Kwetsbaarheid helpt om vertrouwen en verbinding te creëren en bij het nemen van risico's en het innoveren.

Een ander belangrijk thema is schaamte en hoe het leiderschap kan beïnvloeden. Brown bespreekt hoe schaamte kan leiden tot het vermijden van verantwoordelijkheid en het vermijden van moeilijke gesprekken en hoe dit kan leiden tot een gebrek aan vertrouwen en verbinding in een team.

Ook de kracht van empathie kan helpen bij het opbouwen van relaties en het creëren van een cultuur van verbinding en inclusie. Ze bespreekt hoe leiders empathie kunnen tonen door actief te luisteren en zich in te leven in de standpunten van anderen.

Leiderschap vergt moed

Moed is een ander belangrijk thema in het boek. Leiders moeten dit ontwikkelen als leiderschapstool. Brown bespreekt hoe leiders moed kunnen tonen door kwetsbaarheid te omarmen, verantwoordelijkheid te nemen en moeilijke gesprekken aan te gaan. Tot slot bespreekt Brown hoe leiderschap kan worden verbeterd door middel van praktische hulpmiddelen en technieken, zoals het stellen van doelen, het geven van feedback en het opbouwen van een cultuur van vertrouwen en verbinding.

'Dare to Lead' is een inspirerend en praktisch boek dat leiders helpt om uitdagingen aan te gaan en hun vaardigheden te verbeteren. Brown biedt inzichten en strategieën om kwetsbaarheid, empathie en moed te omarmen als krachtige hulpmiddelen voor leiderschap en helpt leiders bij het opbouwen van een cultuur van vertrouwen en verbinding. Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die betrokken is bij leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. En dat zijn we stiekem allemaal natuurlijk!

'Dare to Lead' koop je bij managementboek.nl

Geen zin om te lezen, wel meer leren van Brené Brown. Geen probleem:

Ted talk van Brené Brown over de kracht van kwetsbaarheid