Recensie: Ondernemen in crisistijd - Femke Hogema

Gelukkig komt een crisis niet dagelijks voor. Een crisis zoals de corona-pandemie al helemaal niet. Toch is het boek 'Ondernemen in crisistijd' ook interessant in rustigere tijden. Femke Hogema gebruikte de corona-pandemie als inspiratie voor een gids over hoe te handelen als ondernemer. In een wereldwijde crisis of een crisis die jou alleen treft.

Het begint met je mindset, maar daarmee ben je er niet

Het eerste onderwerp in het boek is de mindset van de ondernemer. Dit deel bevat praktische adviezen. En je mindset is natuurlijk ook ontzettend belangrijk bij het ondernemen. Maar je kan het gevoel krijgen dat dit boek vooral een zelfhulpboek is voor ondernemers. Het boek is actiegericht, maar valt juist niet terug op het adagium: als je maar de goede mindset op, los je alles op.

Femke Hogema heeft een belangrijk punt: als je in een crisis je hoofd laat zakken, dan kom je er sowieso niet uit. Ze deelt verhalen van ondernemers die de schouders er onder hebben gezet, die nieuwe inspiratie vonden juist in een crisis, nieuwe samenwerkingen aangingen of hun verdienmodel omgooiden. Mooie voorbeelden van hoe je met de juiste instelling een crisis kan overleven of zelfs kan gebruiken om je onderneming te versterken. Focus op wat wel kan, in plaats van op wat je kwijt bent bijvoorbeeld. Maar aan het eind van dit deel van het boek laat Hogema zien dat ze meer is dan een mindset coach:ze laat zien dat er veel meer nodig is om in een crisis de juiste beslissingen te maken.

Cash is king, dus weet wat je doet

In het tweede deel van het boek laat Femke Hogema zien waar haar kracht ziet: super praktische uitleg en adviezen over de financiële kant van je onderneming. Voor een doorgewinterde ondernemer misschien hier en daar wat eenvoudig. Maar voor veel (startende) ondernemers onmisbare basiskennis om een crisis te overleven en ook in rustiger vaarwater een financieel gezonde onderneming te hebben en te houden.

De verschillen tussen omzet en cashflow worden duidelijk uitgelegd. Waarom het managen van je cashflow het verschil kan maken in het overleven van een crisis. En hoe je hierin verbeteringen doorvoert, bijvoorbeeld in de relatie met je leveranciers en klanten. Als je weet waar je het over hebt, zijn beslissingen over geld veel eenvoudiger. Dit vraagt van ondernemers dat ze zich echt verdiepen in de financiën van hun onderneming, en niet alleen in de inhoud van hun werk. Dat maakt ze heel praktisch door voorbeelden te geven van hoe je in Excel kan bijhouden. Wat kan wel - de juiste mindset - is hierbij weer een belangrijk uitgangspunt.

Een crisis kan ook het einde betekenen van je bedrijf

In het laatste deel gaat Femke Hogema in op de strategieën die een bedrijf of ondernemer kan toepassen in een crisis. Heel kort: stoppen met de onderneming, doorgaan op de oude voet of een draai maken, innoveren dus. Met name de informatie over het stoppen van je bedrijf is eerlijk, verhelderend en wordt eigenlijk veel te weinig gedeeld onder ondernemers. Geen leuk onderwerp om over na te denken, maar het is goed om te weten welke stappen je kan nemen als het echt fout gaat. Juist door in deze fase de controle zelf te houden, voorkom je (persoonlijke) financiële drama's.

De andere strategieën worden aan de hand van voorbeelden uit de omgeving van Hogema verder uitgelegd. De voorbeelden komen uit allerlei sectoren, waardoor er voor iedereen wel een herkenbaar onderdeel in zit. Hier lees je duidelijk dat het boek geschreven is tijdens de pandemie: de voorbeelden heeft ze in die tijd verzameld. In de komende jaren zullen ondernemers zich hier nog duidelijk in herkennen. Mogelijk dat het boek wat aan actualiteit verliest als we met een andere crisis geconfronteerd worden. Niet dat de adviezen dan niet meer van toepassing zijn, het wordt alleen misschien wat lastiger om je echt in te leven in die periode.

Actiegerichte gids met nadruk op je verantwoordelijkheid

Overall is 'Ondernemen in crisistijd' een heel praktische gids voor ondernemers die te maken hebben met een crisis. Het biedt adviezen en op sommige punten een stappenplan om uit de crisis te komen. Steeds legt Hogema ook de nadruk op de persoonlijke verantwoordelijkheid van de ondernemer. In mindset én in het nemen van de juiste beslissingen en stappen.

'Ondernemen in crisistijd' koop je bij managementboek.nl

Over Femke Hogema

Femke Hogema is auteur, spreker en ondernemer. Ze wil ondernemers helpen om een financieel gezond en winstgevend bedrijf te bouwen en houden. Dat doet ze met haar bedrijven Profit First Professionals BV en Healthy Finance. Ze schreef meerdere boeken over financiën, waaronder bijvoorbeeld ook 'Winstgevende plannen' Meer informatie over Femke Hogema vind je op haar website.