Recensie: De omwenteling - Suzanna Jansen

Een boek over de emancipatie van vrouwen in de Nederlandse maatschappij, is dat eigenlijk wel een zakelijk boek? Die vraag is terecht. Toch staat hier een recensie. Suzanna Jansen behandelt in haar boek namelijk de emancipatie ook vanuit het perspectief van de arbeidspositie van de vrouw. En ook managementboek.nl verkoopt dit boek, al is het onder de rubriek 'Geschiedenis'.

De eeuw van de vrouw

'De omwenteling' heeft als ondertitel meegekregen: de eeuw van de vrouw. Beide titels passen. Jansen beschrijft hoe de positie van de vrouw in de 20ste eeuw in Nederland langzaam, maar gestaag, wijzigt. Het lijkt meer een evolutie dan een revolutie. Er verandert toch echt wat. Dat maakt de 20ste eeuw in de ogen van Jansen de eeuw van de vrouw: de eeuw waarin de vrouw zeggenschap kreeg. Over zichzelf, over haar bezit, over waar ze haar tijd aan besteedt.

Jansen kiest daarom ook het vertelperspectief vanuit een vrouw. Betsy om precies te zijn, de vrouw die haar lezers leerden kennen aan het eind van haar boek 'Het pauperparadijs'. In dat boek volgt Jansen vijf generaties uit één familie in hun gevecht tegen armoede. Het verhaal van de laatste generatie pakt ze in het boek 'De omwenteling' als startpunt. Suzanna Jansen is een meesterverteller, die je ook als je het eerdere boek niet kent, vastgrijpt en meeneemt in het dagelijkse leven aan het begin van de 20ste eeuw. Een leven dat voor ons nu onvoorstelbaar lijkt.

De vrouw op de arbeidsmarkt

Een belangrijk onderwerp in de veranderende positie van de vrouw is haar positie op de arbeidsmarkt. Waar tot ver na de oorlog getrouwde vrouwen niet geacht werden te werken, strijdt onze overheid nu juist voor meer arbeidsparticipatie van vrouwen. Jansen legt aan de hand van het persoonlijke verhaal van Betsy en bredere maatschappelijke analyses uit hoe die veranderende positie enerzijds het gevolg is van de beeldvorming en emancipatie van vrouwen. En anderzijds is ingegeven door platte economische overwegingen.

Tot ver in de jaren vijftig werden vrouwen ontslagen zodra zij trouwden. Ook werden ze tot 1956 na hun huwelijk handelingsonbekwaam. Wat naast niet werken betekenden dat ze bijvoorbeeld ook geen bankrekening mochten openen. Die wetten werden in die periode afgeschaft, maar de invloed van vrouwen en hun positie op de arbeidsmarkt bleef beperkt. Ondersteunende maatregelen om de participatie van vrouwen te stimuleren, kwamen pas decennia later, bijvoorbeeld met de bredere beschikbaarheid van kinderopvang in de jaren negentig.

De arbeidsparticipatie van vrouwen is nog niet af

Niet dat er nu geen achterstanden meer zijn. Niet voor niks worden er jaarlijks nog steeds veel boeken uitgegeven over de loonkloof (het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen) en de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de top van organisaties. De eeuw van de vrouw heeft een omwenteling gebracht, maar die omwenteling is niet compleet. Dat ziet ook Suzanna Jansen, en dat is mogelijk de reden dat ze als verdiepingsslag op haar boek een podcastserie maakt: 'De eeuw van de vrouw en dus die van ons allemaal'. In de podcastserie wordt de geschiedenis van het boek als startpunt gebruikt om moderne achterstanden te onderzoeken en bespreken met vooraanstaande experts.

Het boek 'De omwenteling' is te koop bij managementboek.nl

Over Suzanna Jansen

Suzanna Jansen is auteur, journalist en schrijfster. Ze is in Rusland werkzaam geweest bij Independent Media met Annemarie van Gaal. Uiteindelijk kiest ze voor de journalistiek en schrijft voor veel grote kranten en tijdschriften. In haar werk richt ze zich op het verleden om het heden te kunnen begrijpen. Ze onderzoek hierbij grote maatschappelijke thema's, zoals armoede of emancipatie. Meer informatie over Suzanna Jansen en haar werk vind je op haar website.