Recensie: Het koopinfuus - Chantal Schinkels

Online shoppen is een hobby geworden voor veel mensen. Zeker sinds de corona neemt het aantal online aankopen alleen maar toe. Maar dat is niet de enige reden dat de e-commerce sector groeit. Binnen de sector worden technieken en data gebruikt om consumenten aan te zetten tot (koop)gedrag. Chantal Schinkels beschrijft in haar boek 'Het koopinfuus' hoe dit werkt en wat we er aan kunnen doen.

Online shoppen niet zo onschuldig

In het eerste deel van haar boek neemt Schinkels je mee in de wereld achter de e-commerce sector. Daarin behandelt ze het schrikbarende aantal verleidingstechnieken, brein hacks en data-instrumenten die deze sector gebruikt. Alleen maar om je als consument nog meer te laten kopen. Volgens Schinkels is de sector namelijk gedreven door één doel: groei van het aantal transacties.

De e-commerce draait historisch om lage marges en veel volume. Dit heeft de marketingtechnieken sterk beïnvloed. Veel bedrijven draaien amper of geen winst, maar weten aandeelhouders te overtuigen aan de hand van de groei van het aantal klanten en transacties. Doordat de sector in deze molen zit, is een debat over de impact van de groeistrategie lastig.

Heeft de consument een keuze?

Een vraag die in het boek regelmatig terug komt, is of de consument nog werkelijk een keuze heeft. Door het toepassen van gedragsonderzoek, zogenaamde breinhacks en hyperpersonalisatie met data is alles er op gericht de consument richting de koopknop te duwen. Consumenten beseffen vaak niet op welke manieren ze beïnvloed worden. Maar zelfs als ze zich dat wel beseffen, kunnen ze geen weerstand bieden. Zo slim zit de techniek in elkaar.

Het belangrijkste verschil tussen klassieke marketing en de huidige technieken zit volgens Schinkels in het gebruik van data. Door deze data kan niet alleen het aanbod, maar ook de verleidingstechniek volledig afgestemd worden op waar de individuele consument kwetsbaar voor is. En wordt de consument ook nog eens overspoeld met informatie en verleidingen. Nee zeggen wordt in zo'n situatie bijna onmogelijk. Mede hierdoor neemt het aantal koopverslavingen via online shoppen snel toe.

Het ethische canvas voor de e-commerce

Het blijft niet alleen bij de constatering. Schinkels biedt ook een weg uit de molen. Door het ontwerp van een zogenaamd ethisch canvas voor de sector hoopt zijn bedrijven te verleiden om zich meer bewust te zijn van de ethische keuzes die zij maken. Of niet maken zonder zich daarvan bewust te zijn. Aan de hand van praktisch stappen licht ze toe hoe organisaties hierin beleid kunnen formuleren en dit  vervolgens ook implementeren en onderhouden.

Ook de consument heeft hier een rol in volgens Schinkels. Er is een bepaalde massa nodig om de sector te veranderen en consumenten dragen daar aan bij door de keuzes die zij maken. Bijvoorbeeld door veel bewuster hun eigen data te delen of vragen te stellen aan bedrijven over welke keuzes zij maken. Het lijkt een druppel op de gloeiende plaat, maar Schinkels overtuigt met haar sterke analyse dat elke druppel nodig is om de sector in beweging te krijgen.

'Het koopinfuus' koop je bij managementboek.nl

Over Chantal Schinkels

Chantal Schinkels werkte jaren in de e-commerce sector, waar ze development-trajecten begeleidde voor webshops met een miljoenen omzet. Tegenwoordig deelt ze haar kennis als auteur en spreker over social tech en e-commerce om een positieve invloed te hebben op hoe de sector zich beweegt in de maatschappij. Ze schreef eerder 'De IT-girl' over werken in een mannenwereld. Meer informatie vind je op haar website of via haar Instagram-account.

 

Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *