Recensie: Brave, not Perfect - Reshma Saujani

'Brave not perfect' is een boek van Reshma Saujani waarin ze vrouwen aanmoedigt om perfectionisme los te laten en in plaats daarvan moed te tonen. Ze deelt haar eigen ervaringen en die van andere vrouwen die ze heeft ontmoet en begeleid tijdens haar werk als oprichter van Girls Who Code.

Saujani begint het boek door de schadelijke gevolgen van perfectionisme te beschrijven. Ze wijst erop dat meisjes van jongs af aan worden aangemoedigd om 'perfect' te zijn in plaats van 'dapper', en dit kan leiden tot faalangst en een gebrek aan risico's nemen later in het leven. Ze legt uit dat dit probleem wordt versterkt door de manier waarop meisjes worden opgevoed, met meer nadruk op het vermijden van fouten dan op het leren van fouten.

Stop met streven naar perfectie, leer nieuwe dingen

Het boek biedt tal van voorbeelden van vrouwen die hun perfectionisme hebben overwonnen en de stap hebben gezet om zichzelf uit te dagen en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Saujani deelt ook haar eigen ervaringen, inclusief haar mislukte pogingen om verkozen te worden voor het Amerikaanse Congres, en hoe ze van deze ervaringen heeft geleerd en haar leven heeft veranderd.

Falen is onderdeel van het leven

Wat ze vooral wil vertellen, is dat falen een normaal onderdeel is van het leven en dat we moeten leren om te falen en ons er niet door te laten ontmoedigen. Saujani moedigt vrouwen aan om dapper te zijn en risico's te nemen, zelfs als dit betekent dat ze moeten accepteren dat ze niet altijd alles kunnen controleren en dat ze fouten kunnen maken. Ze benadrukt dat deze ervaringen van falen vaak de grootste leermomenten zijn en ons kunnen helpen om te groeien en ons te ontwikkelen.

Een ander belangrijk punt is dat het belangrijk is om de lat minder hoog te leggen. En onszelf te accepteren voor wie we zijn, met onze zwaktes en sterke punten. Ze stelt dat we niet hoeven te voldoen aan de hoge standaarden die we onszelf en anderen opleggen en dat we ons moeten concentreren op het bereiken van onze doelen. Zelfs als dit betekent dat we soms een imperfect pad moeten volgen.

Pak je perfectionisme aan

Saujani biedt praktische tips en suggesties voor hoe vrouwen hun perfectionisme kunnen overwinnen en zich kunnen richten op moed in plaats van perfectie. Ze spoort vrouwen aan om kleine risico's te nemen en zichzelf uit te dagen, door bijvoorbeeld nieuwe hobby's te proberen of zich aan te melden voor een nieuwe cursus. Ze moedigt ook aan om te leren om hulp te vragen en ondersteuning te zoeken wanneer dat nodig is, en om te erkennen dat we allemaal soms falen en dat dit normaal is.

'Brave not perfect' koop je op managementboek.nl

Geen zin om te lezen, toch leren van Reshma Saujani. Bekijk haar Ted Talk.

Over Reshma Saujani

Reshma Saujani is oprichter van de non-profit organisatie 'Girls Who code', waarin ze meisjes aanmoedigt en leert om software te ontwikkelen. Daarnaast is ze advocaat, politicus en schrijft ze boeken over gender ongelijkheid in het (bedrijfs)leven.

Meer informatie over Reshma Saujani vind je op haar website.