Uiteindelijk draait het in een onderneming om winst: of je nu een groot bedrijf bent of je alleen werkt. Zonder winst is er geen toekomst voor een bedrijf. Dat is de belangrijkste boodschap in het ondernemersboek 'Winst' van Annemarie van Gaal. Aan de hand van adviezen neemt ze ondernemers mee op een reis langs allerlei strategieën om die winst te vergroten en te versterken.
Ondernemen is topsport
Het gaat volgens Van Gaal niet alleen om het bedrag dat overblijft. Winst is ook voorsprong houden op je concurrenten. Of tijdswinst zodat je ondernemen kan combineren met je privé leven. Echte ondernemers zien winst ook als de lessen die zij leren van het constant proberen om het beter te doen. Innoveren en verbeteren, falen en weer opstaan. Steeds met energie weer terug op het ondernemerstoneel terug komen. Mensen die werken vanuit passie voor het ondernemerschap en hun vak. Voor ondernemers die zo in de wedstrijd zitten heeft Van Gaal 15 keuzes uitgewerkt, die ondernemers kunnen gebruiken om hun winst te vergroten.
- Meer omzet scoren: als iets belangrijk is voor meer winst, is het meer omzet. Meer omzet door bijvoorbeeld hogere prijzen, nieuwe klanten. In dit hoofdstuk vind je een makkelijke uitleg van de belangrijkste financiële begrippen én praktische adviezen om je omzet te verhogen.
- Vind de balans tussen werken in je bedrijf en werken aan je bedrijf: In je bedrijf werken betekent dat je bezig bent met de primaire activiteiten van je bedrijf. Aan je bedrijf werken doe je als je nadenkt over de bedrijfsvoering, de processen van je bedrijf etc. Als ondernemer moet je de juiste balans zoeken tussen deze twee activiteiten, want ze zijn allebei belangrijk.
- Onderscheid je aanbod in de markt: Als je aanbod niet onderscheidend is, dan is het lastig om klanten te vinden. Want waarom zou een klant dan voor jou kiezen en niet voor je concurrent? Een onderscheidend aanbod betekent niet per se een uniek product, het kan ook zitten in je service of het verhaal bij je product.
- Vergroot je markt door op een podium te gaan staan: Jouw onderneming profiteert er van als jij het podium durft te pakken. Door zelf meer bekendheid te krijgen, zet je ook je onderneming in de etalage. En als je het echt goed doet, kan spreken een mooie extra inkomensstroom worden.
- Durf te falen: Zoals Van Gaal al in de inleiding aangeeft: echte ondernemers durven ook te falen. Falen is namelijk cruciaal voor succes. Als je te bang bent om fouten te maken, neem je te weinig risico. Daardoor doe je geen leerervaring op. En kunnen toegeven dat iets niet lukt, betekent ook dat je durft ergens mee te stoppen voordat je er onnodig veel geld mee kwijt bent.
- Zorg dat je bedrijf flexibel en wendbaar is: Volgens de Kamer van Koophandel hoort elk bedrijf in een bepaalde sector of branche. Maar laat je daardoor niet beperken. Soms ligt de kans voor winst juist (net) buiten jouw sector. Durf om flexibel en wendbaar naar je bedrijf te kijken en kansen te grijpen.
- Tijd is geld: ga er zuinig mee om: Tijd kan op meerdere manieren 'weglopen'. Van Gaal benadrukt twee tijdlekken waar veel ondernemingen mee te maken hebben: geen deadlines stellen. En eindeloos overleggen. Door efficiënt met je tijd om te gaan, behaal je meer winst.
- Je hebt gemotiveerde mensen om je heen nodig: Voor winst moet je soms traditionele patronen van werkgever en werknemer los laten. Door bijvoorbeeld meer vrijheid te geven. Of door niet met werknemers te werken, maar een flexibele schil van partners.
- De klant moet het makkelijk hebben: Wat je ook besluit om te doen, zorg dat de beleving van de klant altijd voorop staat. Denk niet te makkelijk over extra stappen die klanten moeten zetten. Doorloop bijvoorbeeld eens je eigen klantprocessen om te zien of ze wel makkelijk genoeg zijn.
- Gebruik je passie om winst te maken, maar pas op voor de passieval: houden van je vak is essentieel om succesvol ondernemer te zijn. Dit 'Heilig Vuur' leidt volgens Van Gaal tot winst: op basis hiervan verdien je geld. Maar als te veel vast houdt aan wat jouw passie is, zonder de zakelijke kant in ogenschouw te nemen, dan trap je in de passieval. Dan verlies je je winst.
- Zoek andere collega's op: Collega's van ondernemers zijn andere ondernemers volgens Van Gaal. En van collega's kan je leren, en en je kan ervaringen met ze delen. En misschien zelfs samen een aanbod ontwikkelen. Daarom is het winst om collega ondernemers op te zoeken. Daar zijn kansen genoeg voor.
- Zie exporteren niet over het hoofd: Exporteren klinkt spannend. Veel ondernemers willen of durven niet over de grens te kijken. Toch liggen daar kansen, zeker voor Nederlandse bedrijven. In Nederland zelf is het aantal klanten namelijk altijd klein.
- Durf je verdienmodel om te gooien: De wereld verandert snel. Dat betekent dat je als ondernemer niet altijd vast kan houden aan je verdienmodel. Van Gaal geeft 5 inspirerende voorbeelden zien van ondernemers die hun verdienmodel radicaal omgooien om meer winst te behalen.
- Nieuwe klanten zijn cruciaal: Wat je ook doet, uiteindelijk zijn nieuwe klanten cruciaal voor winst. Nieuwe klanten binnen je huidige sector of een heel soort nieuwe klanten als je bijvoorbeeld je verdienmodel omgooit. In dit hoofdstuk neemt Van Gaal je mee langs enkele bekende sales- en marketing tips die je makkelijk toepast in je eigen onderneming.
- Sta genoeg stil bij de toekomst: wees je bewust van de toekomst van je bedrijf en je eigen toekomst. Welke keuzes moet jij maken om je onderneming op de lange termijn gezond te houden? En welke rol wil jij als ondernemer daar in spelen. Misschien wil je wel iets anders gaan doen, of de onderneming van de hand doen als het groter groeit. Tijd nemen om daarover na te denken, bereid je voor op de juiste keuzes.
Ondernemen leer je niet uit een boek
Dat is een bekende uitspraak. Toch biedt het ondernemersboek van Annemarie van Gaal een overtuigende handleiding van wat er allemaal nodig is om te ondernemen. Niet dat je ondernemer bent als je al haar adviezen opvolgt. Want behalve haar adviezen heb je bijvoorbeeld ook een duidelijke visie nodig, kennis van een markt en vooral: een ondernemende mindset. Daar begon ze haar boek niet voor niks mee. Echt ondernemen hangt samen met een ondernemende geest.
Het boek 'Winst' van Annemarie van Gaal koop je bij managementboek.nl
Over Annemarie van Gaal
Annemarie van Gaal is een bekende Nederlandse ondernemer. Daarnaast is ze ook auteur, spreker en televisiepersoonlijkheid. In haar vroege ondernemersjaren bracht ze in Moskou (Rusland) verschillende tijdschriften uit. Toen ze terug was in Nederland bleef ze actief in de media en ook in het vastgoed. Annemarie van Gaal is bij het grote publiek bekend van televisie programma's als 'Een dubbeltje op zijn kant' en 'Dragons Den'. Lees meer over Annemarie van Gaal op haar website.
Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…