Recensie: Extreem Intens - Zoë Schiffer

Elon Musk en Twitter staan garant voor veel spektakel. Maar de tragiek die Zoë Schiffer in haar boek 'Extreem Intens' schetst, was niet te voorspellen. Schiffer interviewde oud-medewerkers, las duizenden pagina's interne rapporten en berichten en volgde de hoofdpersonen. Haar boek is een journalistieke case-studie naar de teloorgang van een invloedrijke mediabedrijf en de impact daarvan op de betrokkenen.

De invloed van één miljardair

Vanaf het moment dat Musk interesse toont in een belang in Twitter ontstaat er onrust onder de medewerkers. De cultuur die Schiffer schetst is wat gelaten; een CEO die zich niet echt druk maakt, medewerkers die vooral discussiëren over de toekomst. Niet een organisatie die zich klaar maakt voor grootse plannen. Dat ergert hun populairste gebruiker - Musk (62,8 miljoen volgers) - en daarom begint de miljardair invloed in het bedrijf te kopen.

Musk zegt zich vooral druk te maken over de vrijheid van meningsuiting op het platform. Die wordt volgens hem in de greep gehouden van 'woke'. Als hij uiteindelijk aan het roer komt, wijzigt hij de koers dramatisch. Met massa-ontslagen, grote ingrepen in het abonnementenbeleid en technische onnavolgbare beslissingen leidt hij Twitter snel de afgrond in. Binnen een jaar is een redelijk draaiend bedrijf alles kwijt: de financiële basis, de reputatie en het grootste deel van de werknemers. En de naam, Musk doopt Twitter om in 'X'.

Ode aan de engineers en infrastructuur

Opvallend is de aandacht die Schiffer heeft voor de engineers en de infrastructuur waar Twitter op draait. In boeken over social media is vaak vooral aandacht voor hun maatschappelijke impact. Wat wel eens vergeten wordt, is de enorme complexiteit die erachter zit. Zowel qua software, hardware als de beveiliging en compliancy. Dat Musk dat ook onderschat, blijkt uit zijn impulsieve beslissingen die juist de technische kern van het bedrijf doen wankelen.

Niet alleen ontslaat hij in bevlieging op bevlieging steeds grotere delen van het personeel. Hij grijpt ook in op de hardware. Hij sluit zonder kennis één van de cruciale datacentra. Ook schakelt hij functioneel en niet-functionele onderdelen aan en uit alsof het kerstlichtjes zijn. Had Twitter het moeilijk  met de toegenomen haat en discriminatie op het platform; hoe langer Musk aan de macht is, hoe onbetrouwbaarder de toegang en het gebruik wordt. Gebruikers en adverteerders verliezen al het vertrouwen.

Social media als maatschappelijke instelling

De onbetrouwbaarheid beperkt zich niet tot de techniek. Ook het blokkeren of juist het promoten van accounts is afhankelijk van zijn grillige beleid. Met zijn beslissingen legt hij de vrijheid van meningsuiting vaak aan banden of zet hij de deur wagenwijd open voor haat en discriminatie.

Schiffer brengt vlijmscherp in beeld hoe Musk onvoorspelbaar is voor vriend en vijand. Hypocrisie noemt zij het. De grootste slachtoffers in haar boek zijn de medewerkers van Twitter. Degenen die ontslagen zijn zonder reden of compensatie. En degenen die - soms noodgedwongen - blijven werken en de schade proberen te beperken.

Haar studie waarschuwt ons voor de invloed van social media op ons politieke landschap en de discussie over vrijheid van meningsuiting en waarheidsvinding. Zelfs als er geen kwaadwillende eigenaar aan het roer zit, is die invloed al beangstigend. In dit boek wordt duidelijk wat er gebeurt als een platform wordt geleid door een impulsieve miljardair met bedenkelijke intenties. Dat 'Extreem Intens' met steeds korte hoofdstukken een beetje doet denken aan Twitter zelf, maakt het daarnaast bijna net zo verslavend als een avondje scrollen.

'Extreem intens: Twitter onder Elon Musk' koop je bij managementboek.nl

Over Zoë Schiffer

Zoë Schiffer is verslaggever. Momenteel is ze hoofdredacteur bij Platformer. Eerder werkte ze voor The Verge. Schiffer volgt de arbeidsverhoudingen in grote techbedrijven, zoals Twitter, Netflix en Apple. Haar onderzoek maakte haar een bekende expert op dit gebied. Naast haar boeken en artikelen verschijnt ze op grote nieuwszenders zoals NBC en CNN. Meer informatie vind je op haar website.

Deze recensie verscheen eerder als expert recensie op managementboek.nl

Dit boek werd voor een recensie gratis aan ons toegestuurd. Het gratis ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar heeft nooit invloed op de inhoud van de recensie of de publicatie op deze blog of social media.