Recensie: Bossypants - Tina Fey

Een autobiografie van de Amerikaanse comédienne, actrice en schrijfster die alles bereikt heeft: Tina Fey. Dat kan alleen maar een humoristisch kijkje in het leven van een zakenvrouw worden. Het boek biedt een openhartige kijk in het leven van Fey. Ze deelt haar ervaringen met comedy, televisie en moederschap. De titel, "Bossypants," is een knipoog naar de bijnaam die Fey kreeg tijdens haar tijd op school. Toen stond ze al bekend als leider (bazig, anyone?). Haar onderscheidende gevoel voor humor en haar weg naar succes in de entertainmentindustrie vormen de rode draad in haar verhaal.

Een kijkje in een leven vol humor

Je leest in het boek een reeks anekdotes en herinneringen die elkaar chronologisch opvolgen. Fey start bij haar jeugd in Pennsylvania. Een openhartig verslag van haar jeugd laat zien dat succesvolle vrouwen ook gewoon ongemakkelijke pubers zijn geweest met bijbehorende ervaringen. Haar fascinatie voor comedy en haar vroege ervaringen in het improvisatietheater vormen een rode draad in haar loopbaan op televisie Zo vertelt ze over haar tijd bij het improv-gezelschap "The Second City" in Chicago. Daar scherpte ze haar vaardigheden aan en smeedt ze belangrijke vriendschappen die haar carrière later beïnvloeden.

Fey breekt door in Saturday Night Live

Een groot deel van het boek gaat over Fey's tijd bij "Saturday Night Live" (SNL). Ze begon als schrijver en later als hoofdschrijver en castlid. Ze deelt grappige en soms ontroerende verhalen over de hectiek achter de schermen van het iconische sketch-programma. Fey beschrijft haar creatieve samenwerking met collega's zoals Amy Poehler en haar imitatie van politicus Sarah Palin. Die laatste kreeg wereldwijd aandacht trok en zo kreeg Fey de status van een toonaangevende comédienne.

Fey beschrijft ook  de totstandkoming van "30 Rock". Dit is de televisieserie waarin Fey niet alleen de hoofdrol speelde, maar ook uitvoerend producent was. Ze deelt inzichten in het schrijfproces, de dynamiek op de set en de uitdagingen van het combineren van werk en moederschap. Fey's humoristische kijk op de soms komische, soms stressvolle realiteit van het jongleren met meerdere verantwoordelijkheden doet je glimlachen. Soms vanwege de humor, vaak vanwege de herkenning.

Oprechte persoonlijkheid aan het woord

Fey behandelt in het boek persoonlijke onderwerpen openhartig, zoals haar ervaringen als moeder en haar visie op schoonheid en zelfbeeld. Ze beschrijft de druk die vrouwen, vooral in de entertainmentindustrie, voelen om aan bepaalde normen te voldoen. Hoewel het vooral over haar eigen vakgebied gaat, zijn het worstelingen die veel vrouwen zullen herkennen. Daarom spoort ze lezers aan om hun eigen weg te vinden en zichzelf te omarmen.

Fey reflecteert na zoveel succes op de betekenis daarvan en de rol van geluk en hard werken in haar eigen loopbaan. Ze deelt haar visie op de onvoorspelbaarheid van het leven. En ze benadrukt het belang van doorzettingsvermogen en het omarmen van kansen.

Een unieke stem in de entertainment industrie

In "Bossypants" slaagt Tina Fey erin om haar unieke stem en gevoel voor humor over te brengen op de pagina's, ook als je zelf niet in de entertainment werkt. Het boek biedt niet alleen een vermakelijke blik op het leven van deze wereldberoemde comédienne. Het biedt ook inspirerende inzichten in doorzettingsvermogen, zelfacceptatie en het vinden van vreugde in het najagen van je passies. Ongeacht in welke sector je werkt of onderneemt. Door de humor is het niet te zware kost en leest het makkelijk weg.

Bossypants van Tina Fey koop je bij Bol.com

Over Tina Fey

Tina Fey is comédienne, auteur, actrice en producent. Ze werd bekend door haar werk bij de bekende show Saturday Night Live.  In deze show wordt o.a. de actualiteit in korte komische sketches op de korrel genomen. Tina Fey brak wereldwijd door met haar impressie van vicepresidents-kandidaat Sarah Palin