5 boeken van Nederlandse zakenvrouwen van het jaar

Elk jaar krijgt een Nederlandse zakenvrouw de titel 'Zakenvrouw van het jaar'. Een groot gedeelte van deze zakenvrouwen publiceert in de daaropvolgende periode een boek. Om hun ervaringen en kennis te delen, soms om te reflecteren op wat de benoeming tot 'Zakenvrouw van het jaar' met hen en hun loopbaan gedaan heeft. Wij zetten enkele van deze boeken voor je op een rijtje. Misschien raak je zelf wel geïnspireerd om ooit 'Zakenvrouw van het jaar' te worden!

Zakenvrouw volgens champagne-merk Veuve Clicquot

De titel 'Zakenvrouw van het jaar' wordt jaarlijks uitgereikt door het champagne-merk Veuve Clicquot in nagedachtenis van de weduwe Clicquot, die het champagnehuis begin 19e eeuw naar bekendheid leidde toen zij weduwe werd. Sinds 1972 - vanaf het 200 jarige jubileum van het huis - wordt de prijs jaarlijks uitgereikt aan vrouwelijke ondernemers en CEO's onder de aandacht te brengen.

Naast zakelijke prestaties en innovatie telt bij de uitreiking van de award ook de inzet voor diversiteit en de maatschappij mee. De jury zoekt naar vrouwen die zakelijke topprestaties neerzetten én vrouwelijk leiderschap onder de aandacht brengen. Dat kan op vele manieren. Bijvoorbeeld door in bepaalde vakgebieden als pionier op te treden, maar ook door een liefdadigheidsinstelling te starten of te runnen die iets terug doet voor de samenleving. Het gaat vooral om de impact die een vrouw maakt. Een complete lijst van de winnaars van de titel vind je hier.

5 boeken van zakenvrouwen van het jaar

Een deel van de zakenvrouwen van het jaar geeft een boek uit om hun benoeming te vieren en hun werk onder de aandacht te brengen. Ik koos er 5 uit die ik met veel plezier las.

1. Een geslaagde onderneming - Sylvia Tóth

    Sylvia Tóth was zakenvrouw van het jaar 1985. Zij beschrijft in haar boek 'Een geslaagde onderneming' haar weg naar succes met uitzendbureau Content. Tóth de eerste Nederlandse vrouwelijke voorzitter van een raad van bestuur. En de eerste Nederlandse vrouw die een onderneming naar de beurs brengt. Je kan je voorstellen dat dat niet zonder slag of stoot ging.

    2. Happy Worker - Yolanda Eijgenstein

      Yolanda Eijgenstein was zakenvrouw van het jaar 1997. Ze was eerst ondernemer en vervolgens directeur van een groot reclamebureau. In haar boek 'Happy worker' beschrijft ze haar managementfilosofie. Haar manier van kijken naar werk en je team was modern. Ze heeft een mensbeeld dat uitgaat van vertrouwen en combineert haar theorie met kunst en literatuur. Na haar loopbaan in de reclamewereld koos Eijgenstein ervoor om met haar managementfilosofie andere bedrijven en leiders te inspireren en op te leiden.

      3. Vallen, opstaan en weer doorgaan - Jacqueline Zuidweg

      Jacqueline Zuidweg was zakenvrouw van het jaar 2012. Met haar bedrijf Zuidweg & Partners ondersteunt ze ondernemers die in de financiële problemen zijn geraakt. Op basis van die ervaring schreef ze het boek 'Vallen, opstaan en weer doorgaan' samen met Josette Dijkhuizen. In dit boeken vragen de auteurs aandacht voor de tegenslagen waar ondernemers mee te maken krijgen. En de manier waarop ze daarmee om kunnen gaan. Een onderwerp dat volgens hen vaak onderbelicht blijft.

      4. Bloei - Elske Doets

      Elske Doets was zakenvrouw van het jaar 2017. Ze zette het bedrijf Doets reizen voort, dat haar vader had opgericht en ontwikkelde dit tot een gespecialiseerde reisorganisatie. Doets gaf verschillende boeken uit over haar ondernemerschap, en ook over maatschappelijke thema's. In het boek 'Bloei' deelt ze haar visie op ondernemen met impact. Hiermee stelt ze dat onze tijd vraagt om minder focus op winst en meer op de maatschappelijk waarde van ondernemen: bloeien. In haar boek deelt ze de inspirerende visie en plannen van jonge vrouwen uit haar Young Lady Business Academy.

      5. Zo word je zakenvrouw van het jaar - Kristel Groenenboom

      Kristel Groenenboom was zakenvrouw van het jaar 2022. Ze zette het container bedrijf van haar familie voort in een sector waar weinig vrouwen actief zijn. Groenenboom beschrijft in haar boek hoe haar eigen visie op samenwerken, leidinggeven en ondernemen haar een voordeel biedt in haar bedrijf. Maar ook hoe ze met tegenslag en vooroordelen te maken heeft. Haar boek bevat een stappenplan om zakenvrouw van het jaar te worden, maar eigenlijk vooral een stappenplan om met plezier en impact je bedrijf te leiden.

      Zakenvrouw van het jaar worden?

      Wil je zakenvrouw van het jaar worden? Of wil je je laten inspireren door vrouwen die de titel eerder al verdiende als manager, CEO of ondernemer. Deze boeken wijzen je een stukje van de weg. Ook interessant als je meer wil leren over hoe vrouwen in de afgelopen decennia in de zakenwereld acteerde.

        Geef een reactie

        Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *