Recensie: The Female Fix - Marianne Bruijn

Gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen bereiken we pas als er ook financiële onafhankelijkheid is. Economische zelfstandigheid is een belangrijke randvoorwaarde voor vrouwen om zelfstandig te zijn. Aldus auteur Marianne Bruijn. Zij schreef met haar boek 'The Female Fix' een weg voor vrouwen naar financiële vrijheid. En de weg wijzen, dat is nodig. Want in Nederland is maar liefst 65% van de vrouwen financieel kwetsbaar en 50% van de vrouwen financieel afhankelijk van hun partner.

De financiële positie van de vrouw in Nederland

Bruijn begint haar boek met een analyse van de financiële positie van vrouwen in Nederland. Daar komen ook bovenstaande cijfers vandaan. Dit zijn niet de enige schokkende cijfers over dit onderwerp. Gendergelijkheid is doel 5 van de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Nederland bungelt op de 22ste plaats op dit doel. Onder alle landen in de Eurozone en de Verenigde Staten. Dat heeft onder andere te maken met de financiële verdeling tussen man en vrouw in ons land.

In het boek besteedt Bruijn ook aandacht aan de achtergrond van die achterstand. De Nederlandse cultuur is nog steeds gericht op de 1,5 verdienersnorm: de man werkt fulltime en de vrouw werkt gedeeltelijk buitenshuis. Daardoor kan de vrouw het grootste deel van de zorgtaken op zich nemen. En dat wordt op veel plekken ook 'gewoon' verwacht. Welke school belt niet meteen de moeder als een kind ziek is?

Financiële zelfredzaamheid creëren

Toch laat het boek zien dat het niet zo hoeft te zijn. Vrouwen hebben de keuze om zelf financieel redzaam te worden. Daarvoor moeten ze soms wel tegen de sociale norm in durven gaan. En dus voor zichzelf kiezen. Bruijn wijst er op dat financiële zelfredzaamheid je meer aan het stuur zet van je eigen leven. Maar het vraagt ook iets. Bijvoorbeeld investeren in een stabiele loopbaan en voldoende uren blijven werken om die loopbaan te houden. Ook als er kinderen zijn. Een tijdelijke stap terug naar wat ze noemt 'samenredzaamheid' is in sommige situaties een prima keuze. Met de nadruk op tijdelijk: uiteindelijk moet je als vrouw echt je eigen boontjes gaan en blijven doppen.

Ze heeft ook oog voor de andere investering die daarbij nodig is van vrouwen. Ze moeten ook financiële kennis opdoen. In veel relaties gaat de man nog over de financiële administratie. Om echt zelfredzaam te zijn, moeten vrouwen daar meer van willen begrijpen. Zodat je voor je eigen leven de goede financiële afwegingen kan maken.

Handleiding voor financiële keuzes....vanuit een happy flow

Wat dat in de praktijk betekent, legt Bruijn uit aan de hand van live events. Levensgebeurtenissen die veel van ons waarschijnlijk herkennen en waar we mee geconfronteerd worden. Gaan studeren, je eerste baan, je settlen met een partner, de komst van kinderen en scheiden. Per gebeurtenis geeft ze adviezen en laat ze ook andere financieel zelfstandige vrouwen aan het woord over hun ervaringen. Zo ontstaat een breed beeld van mogelijkheden en zaken waar je op kan en moet letten. Als dat binnen je mogelijkheden ligt natuurlijk.

Want daar zit ook een beetje een zwakte van dit boek. Hoewel Bruijn aandacht besteedt aan situaties waarin het niet lekker gaat, sneeuwt dat onder bij de 'happy flow' waarin zijzelf en mogelijk haar omgeving leven. Ze noemt werkeloosheid, scheiden en arbeidsongeschiktheid als gebeurtenissen waar je rekening mee dient te houden. Maar in het hele boek ademt het uit dat de adviezen vooral bruikbaar zijn als je het relatief goed hebt. Van studeren tot het aanmelden bij de hockeyclub: dat is simpelweg niet voor iedereen weggelegd. Overigen erkent Bruijn dat zelf op verschillende plekken in het boek ook.

Overall is 'The Female Fix' een belangrijk boek om (jonge) vrouwen bewust te maken van de keuzes die ze zelf hebben op financieel gebied. Om niet meteen aan de sociale norm te voldoen, maar steeds na te denken wat je zelf wil en hoe je de regie zelf in handen houdt.

Je koopt 'The Female Fix: jouw weg naar financiële vrijheid' bij managementboek.nl

Over Marianne Bruijn

Marianne Bruijn is expert op SDG 5: het doel van de Verenigde Naties om gendergelijkheid in de wereld te realiseren. Met haar bedrijf 'The Female Fix' vraagt ze aandacht voor dit onderwerp en ondersteunt ze bedrijven bij de bewustwording en actieplannen over gendergelijkheid. Daarnaast is Marianne Bruijn merkstrateeg en werkte zij voor meerdere bekende bedrijven in managementposities. Meer informatie vind je op haar website.