Recensie: Stil, ze gaat wat zeggen - Marinda Hall

Jezelf laten horen, kan voor vrouwen lastig zijn. Niet alleen zijn we cultureel voorgeprogrammeerd om niet te veel aandacht naar onszelf toe te trekken, ook blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat vrouwen in zakelijke situaties minder spreektijd krijgen. Vrouwen worden vaker onderbroken - ook door andere vrouwen - en minder serieus genomen als spreker. Tijd dus voor een boek speciaal voor vrouwen die ruimte willen innemen en gehoord willen worden. Marinda Hall schreef dat boek, met de titel: 'Stil, ze gaat wat zeggen'

Een persoonlijke zoektocht naar contact

Hall komt als klein Brits meisje naar Nederland. Daar moet ze zich staande houden in de Nederlandse schoolomgeving met haar kleine postuur en haar gebrekkige beheersing van de taal. Een nachtmerrie voor veel kinderen. Maar niet voor Hall; haar ervaringen op het schoolplein zet ze om in haar kracht. Ze leert hoe ze ervoor zorgt dat anderen naar haar luisteren. Die ervaringen lopen als een rode lijn door het boek heen. Hierdoor wordt het verhaal persoonlijk en toegankelijk.

De ervaring uit haar jeugd maken Hall nieuwsgierig naar hoe communicatie precies werkt. Ze volgt een studie communicatiewetenschappen. Vervolgens werkt ze als moderator en dagvoorzitter bij allerlei events en bijeenkomsten. Haar persoonlijke ervaringen vormen de basis voor haar boek. Ze schuwt hierbij niet om de tegenvaller of blunders te delen. Goed om te lezen dat zelfs communicatieprofessionals hiermee worstelen.

Een drieluik over natuurlijk gezag

Gehoord worden gaat over het hebben van natuurlijk gezag. Door dat natuurlijk gezag willen mensen naar je luisteren en nemen ze wat je zegt serieus. Hall verdeelt haar boek en haar lessen in drie onderdelen: zelfkennis, spreken (en luisteren) en beweging. Per onderdeel neemt ze je mee in de achtergrond, voorbeelden uit de praktijk en vooral veel praktische tips. De tips zijn interessant als je ergens moet spreken, maar ook als je minder grote ambities hebt. En gewoon tijdens een vergadering het woord willen nemen bijvoorbeeld.

In het deel over zelfkennis benadrukt Hall dat gehoord worden te maken heeft met weten wat je wil. Stevig in je schoenen staan als je spreekt, gaat ook over stevig achter je eigen verhaal staan. Als de zenuwen door je lijf gieren, is achter je eigen verhaal staan een basis waar je op kan vertrouwen. In het deel over spreken en luisteren gaat ze in op de connectie met je toehoorders. Een connectie waar je je tijdens je spreken bewust van moet zijn en waar je op kan meebewegen als de situatie daar om vraagt. Uiteindelijk gaat het ook vooral om zelf ruimte in te nemen, waar ze in het deel over beweging over schrijft. Meer ruimte dan je van nature zou doen, om te zorgen dat jouw boodschap gehoord wordt.

Het belang van een bondgenoot

Een interessante tip van Hall is het gebruik maken van een bondgenoot in je publiek. Dit is een methode die veel ervaren en professionele sprekers gebruiken en die echt effect heeft op het zelfvertrouwen waarmee je op het podium staat. En omdat de uitvoering zo simpel is, ben ik het met Hall eens dat iedereen die tip zou moeten kennen: neem een bondgenoot mee! Een bondgenoot is iemand die jou mentaal ondersteunt.

Dat hoeft niet met grootse gebaren of door hard te applaudisseren. Een bondgenoot kan ook stilletjes in de zaal zitten en naar je lachen en knikken. Of in een vergadering zorgen dat jij je verhaal kan afmaken als je onderbroken wordt. Of een vraag stellen tijdens een Q&A waarvan je weet dat je het antwoord hebt (die je dus van te  voren hebt afgesproken). Na het lezen van 'Stil, ze gaat wat zeggen' bedacht ik me weer hoe belangrijk en leuk het is om een bondgenoot in de zaal te hebben. Een kleine moeite met een groot effect. Het boek staat vol met dit soort praktische tips die je alleen van ervaren sprekers kan krijgen. Een aanrader dus om dit boek eens te lezen als je aan je natuurlijk gezag wil werken!

Je koopt 'Stil, ze gaat wat zeggen' van Marinda Hall bij managementboek.nl

Over Marinda Hall

Marinda Hall studeerde communicatiewetenschappen en werkte daarna als consultant in het bedrijfsleven. Tijdens haar werk ontwikkelde ze zich steeds meer tot spreker en moderator. Sinds 2009 werkt ze als zelfstandig dagvoorzitter, waarbij ze ook complexe debatten en vraagstukken niet uit de weg gaat. Hall werkt met haar boek en bijeenkomsten aan het versterken van natuurlijk gezag bij vrouwen. Meer informatie vind je op haar website.