Recensie: Socrates op Sneakers - Elke Wiss

Filosofie en zakendoen, past dat wel bij elkaar? Dat is misschien de eerste vraag die je jezelf vraagt als je het boek 'Socrates op Sneakers' in handen krijgt. Toch staat dit boek al maanden - zelf jaren - in de top 100 van managementboek.nl en heeft het zelfs een tijd op de nummer 1 positie gestaan. Tijd om je te verdiepen in de filosofie dus!

Filosofie voor zakenvrouwen

Elke Wiss, neemt je mee op een filosofische reis door het dagelijks leven. Met Socrates als inspiratiebron onderzoekt Wiss hoe we beter kunnen leren denken, leven en samenleven. Ze gebruikt hierbij verschillende thema's die belangrijk zijn in het moderne leven, zoals geluk, vrijheid, liefde, werk en vriendschap.

Een kleine introductie is wel nodig, filosofie is natuurlijk niet voor iedereen gesneden koek. Wiss begint daarom met het uitleggen van de Socratische methode. Dit is een manier van denken en redeneren. Socrates gebruikte zijn methodiek om diepgaande gesprekken te voeren en anderen aan te moedigen hun eigen denkbeelden te onderzoeken. Deze methode is de rode draad door het hele boek. Het vormt de basis van de filosofische verkenning van de verschillende thema's.

Filosofie is toegankelijker dan je denkt

Een belangrijke bijdrage van het boek is de filosofie voor een veel bredere doelgroep toegankelijk maken. Elke Wiss gebruikt alledaagse voorbeelden en persoonlijke ervaringen om abstracte filosofische concepten begrijpelijk te maken. Ze moedigt je enthousiast aan om kritisch na te denken over je eigen overtuigingen en om open te staan voor andere perspectieven.

In het hoofdstuk over geluk onderzoekt Wiss wat geluk eigenlijk betekent. En hoe we daarmee bezig zijn in ons dagelijks leven. Ze stelt vragen als: Wat is het verschil tussen plezier en geluk? Hoe kunnen we streven naar een gelukkig leven? Met Socratische gesprekken en filosofische inzichten nodigt ze je uit om na te denken over je eigen zoektocht naar geluk en welke keuzes daarin belangrijk voor jou zijn.

Universele thema's anders bekijken

Ook het thema vrijheid is onderdeel van dit boek. Wiss onderzoekt de betekenis van vrijheid. En hoe je vrijheid kan ervaren in een wereld die steeds complexer lijkt te worden. Ze bespreekt onderwerpen als keuzevrijheid, sociale druk en de invloed van technologie op onze vrijheid. Hierdoor krijg je een filosofisch perspectief op het streven naar vrijheid in onze moderne samenleving.

Liefde is een thema dat door het hele boek heen terugkomt. Wiss onderzoekt de verschillende vormen van liefde, zoals romantische liefde, vriendschap en zelfliefde. Ze stelt vragen over wat liefde betekent in verschillende contexten en hoe het je leven verrijkt. Ze nodigt de je uit om na te denken over je eigen relaties en de rol die liefde speelt in je dagelijks leven.

Filosofie toepassen in een zakelijke context

Werk als thema wordt ook uitvoerig behandeld in het boek. Wiss onderzoekt hoe we zinvol werk kunnen vinden en hoe werk ons leven verrijkt. Ze reflecteert op de waarde van arbeid en de betekenis van in een wereld die soms gedomineerd lijkt door prestatiedruk en oppervlakkige connecties. Door de opbouw helpt ze je om daar voor jezelf verdere vragen over te stellen en jezelf uit te dagen om te kijken naar wat je echt drijft.

"Socrates op Sneakers" is een inspirerend boek dat de je uitdaagt om dieper na te denken over de fundamentele vragen van het leven. En dus ook van je baan, bedrijf of ambities. Met Socrates als gids biedt Elke Wiss een filosofische toolkit voor het dagelijks leven. Het helpt je eigen denken aan te scherpen, op zoek naar een betekenisvoller leven . Het boek laat zien dat de waardevolle lessen van oude denkers nog steeds relevant zijn in de hedendaagse wereld. Iets wat je in eerste instantie misschien niet verwacht had.

Je koopt 'Socrates op Sneakers' van Elke Wiss op managementboek.nl

Over Elke Wiss

Elke Wiss is filosoof, auteur en theatermaker. Ze werkt aan de praktische toepassing van filosofie, Ze gunt de wereld meer kritische en creatieve denkers in de wereld, die onderzoeken, experimenteren en vragen stellen.

Meer informatie over Elke Wiss vind je op haar website.

Op de website socratesopsneakers.nl vind je naast een sneakpreview ook materiaal om zelf aan de slag te gaan met de lessen en inzichten uit haar boek.