In haar boek 'Invisible women' beschrijft Caroline Criado Pérez hoe de wereld is ingericht door en voor mannen. Dat leidt niet alleen tot onveiligheid en een algemene achterstelling van vrouwen. In haar boek 'EVAlutie' laat Kristel Vanderlinden zien dat we door deze inrichting ook een groot aantal economische kansen laten liggen. De mogelijkheden om vrouwspecifieke producten te ontwikkelen en aan te bieden worden door ondernemers en investeerders nog amper gezien. Laat staan verkend.
Het grootste onbenutte potentieel van de eeuw
Vanderlinden is niet bang om meteen met een stevige boodschap te komen: bijna alle ontwikkelingen: technisch, maatschappelijk, medisch of financieel, houden geen rekening met vrouwen. Terwijl vrouwen niet alleen 50% van de wereldbevolking uitmaken, maar ook nog eens het overgrote deel - 80%!- van de aankoopbeslissingen maken. Dat doen ze binnen een gezin of relatie. En steeds vaker alleen, omdat in onze samenleving steeds meer mensen alleen wonen en leven.
Waarom zijn er dan in de wereld zo weinig ontwikkelingen gericht op vrouwen? Vanderlinden gaat in op de lange geschiedenis waarin vrouwen niet gezien werden. Niet als potentiële klant, niet als ondernemers en zelfs niet al aparte doelgroep. Vrouwen zijn in veel industriën nog altijd een 'kleine man'. Een sprekend voorbeeld is de autoindustrie. Vrouwen hebben vandaag de dag nog steeds veel meer risico op een zware verwonding of overlijden bij een auto-ongeluk. Simpelweg omdat de veiligheidsmaatregelen niet zijn ingericht op het vrouwenlichaam. Waarom is er geen autoproducent die een veilige auto voor vrouwen ontwikkelt?
Technologie als motor voor een beter inzicht
Dat er zo weinig ontwikkelingen en producten gericht zijn op vrouwen, komt deels doordat er minder kennis is over vrouwen. Vrouwen zijn in het verleden veel minder bestudeerd, bijvoorbeeld in de medische wetenschap. Zij werden lange tijd uitgesloten van medische onderzoeken, omdat hun cyclus invloed had op de resultaten. Zelfs bij proefdieren werden vrouwtjes soms uitgesloten. Daarnaast zijn vrouwen minder geneigd om mee te doen aan onderzoek, waardoor er ook minder gegevens beschikbaar zijn.
In een wereld waar alles draait om data, kan dat snel veranderen. Vanderlinden laat tal van mogelijkheden zien om het verschil in beschikbare data te overbruggen. En op basis van die data producten en diensten aan te gaan bieden die specifiek op vrouwen gericht zijn. De data die al wel verzameld wordt, laat zien dat vrouwen echt een andere benadering vergen. Zo heeft kledingmerk Zara op basis van data over het gedrag van vrouwen op internet hun webshop ingericht. Totaal tegen de 'regels' van webdesign. Maar wel met een enorm succes onder hun primaire doelgroep: vrouwen.
De kansen liggen voor het oprapen
Ondanks de analyse van Vanderlinden over wat er allemaal mis is of nog beter kan, is EVAlutie vooral een positief en hoopvol boek. Ik ben bijna geneigd om zelf een bedrijf op te starten dat zich richt op vrouwen. Om met die ambitie aan de slag te gaan, neemt ze je in het laatste deel van haar boek mee langs vele voorbeelden van bedrijven die zich specifiek richten op vrouwen. Van Femtech, Femhealth en Femfinance tot Femsports: het zijn start-ups en gevestigde namen die hun strategie bijstellen.
Alle bedrijven hebben met elkaar gemeen dat ze lef hebben en tegen de stroom in durven gaan. Gek eigenlijk, als je een product aanbiedt dat geschikt is voor 50% van de wereldbevolking. Tegelijk laten de voorbeelden ook zien dat er nog een lange weg te gaan is. Veel initiatieven staan nog in de startblokken. De groeipotentie is enorm. Daar moet alleen wel wat voor gebeuren: wij vrouwen moeten deze producten en diensten gaan omarmen. We moeten ook bereid zijn geld uit te geven aan producten die precies bij ons passen. Omdat we er zelf voordeel van hebben, en omdat het impact heeft op de investeringsbereidheid van alle bedrijven in vrouwspecifieke producten.
Ik ben het dan ook helemaal met Kristel Vanderlinden eens dat we de EVAlutie kracht bij moeten zetten. Om haar oproep aan te jagen, herhaal ik hierbij haar 6 belangrijkste adviezen aan bedrijven:
- Stel de 'Wat als'-vraag: wat als mijn doelgroep alleen bestaat uit vrouwen?
- Onderzoek de vrouwelijke doelgroep
- Betrek minstens één vrouw bij innovaties
- Verleg je grenzen (leer bij over doelgroepen)
- Kijk ook naar je toekomstige doelgroepen
- Besteed de helft van je innovatie-investeringsbedrag aan vrouwen.
Of je nu ondernemer bent, productontwikkelaar of consument: de analyse van Vanderlinden en de sprekende voorbeelden moeten je in beweging zetten. Aan de hand van prachtige quotes en afbeeldingen inspireert haar boek om meteen aan de slag te gaan met de EVAlutie. Je koopt het boek hier.
Over Kristel Vanderlinden
Kristel Vanderlinden is ondernemer en toekomststrateeg. Als eerste Fem-futurist van België gebruikt zij haar jarenlange ervaring in de merk- en marketingstrategie om de link te leggen tussen business en consument. Ze is spreker en expert op het gebied van technologische en maatschappelijke toekomstscenario's. Meer informatie over Vanderlinden en haar bedrijf vind je op futurekind.be.
Dit boek werd voor een recensie gratis aan ons toegestuurd. Het gratis ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar heeft nooit invloed op de inhoud van de recensie of de publicatie op deze blog of social media.
Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…