Recensie: Hype yourself - Lucy Werner

Grote bedrijven nemen veel ruimte in de media. Dat is ook logisch: grote bedrijven hebben veel invloed op de maatschappij, ze hebben grote budgetten en veel mensen zijn in ze geïnteresseerd. Ook als klein bedrijf kan je jezelf in de kijker spelen en zo meer bekendheid en meer klanten winnen. Hoe je dat doet beschrijft Lucy Werner in haar boek 'Hype Yourself'.

No Nonsense gids voor PR

Werner beveelt haar boek aan als een No Nonsense gids voor PR. En dat is ook precies wat het is: een praktische gids voor kleinere bedrijven of ZZP'rs die aan de slag willen met hun eigen PR. Die de middelen missen om een bureau in te schakelen en niet groot genoeg zijn om een eigen PR-afdeling te bekostigen. Verwacht in dit boek dan ook geen hoogdravende theorieën over hoe PR het meest succesvol is, of vanuit welke achtergrond je dat moet oppakken. Het is gewoon lekker praktisch.

Het boek beantwoordt allerlei PR vragen waar kleine ondernemingen tegenaan lopen. De belangrijkste: hoe kom ik aan gratis publiciteit? Het belangrijkste struikelblok is volgens Werner het rotsvaste geloof van bedrijven in hun eigen boodschap. Helaas, daar zit de wereld niet op te wachten. Het gaat er om wat de wereld: de lezers, de kijkers, de luisteraars, aan jouw verhaal, dienst of product hebben. Door van perspectief te veranderen, heb je meer kans dat de media geïnteresseerd is.

Jouw verhaal creëer je zelf

Dat blijkt nog niet zo makkelijk gedaan. Het vraagt dat je niet alleen goed weet wat er in de samenleving speelt, maar vooral ook hoe jouw bedrijf daar een positieve bijdrage aan levert. Én nog belangrijker: voor welke doelgroep dat precies is. Elk bedrijf en dus elk verhaal richt zich op een bepaalde doelgroep. Voor de media is het belangrijk dat jouw verhaal aansluit bij hun doelgroep. Dat vraagt van jou wat uitzoekwerk. Zoek welke media aansprekend zijn voor jouw doelgroep en pitch je verhaal daar.

Er is nog een andere weg: je kan ook zelf beroemd worden. Deze manier van gratis PR is een leuke insteek van Werner. Soms gaat het niet per se om jouw product of bedrijf. Het helpt ook om als persoon meer bekendheid te krijgen. Dit advies geeft zakenvrouw van het jaar Kristel Groenenboom je ook in het boek 'Zo word je zakenvrouw van het jaar'. Ook door zelf in de media te verschijnen - als zakenvrouw, over een onderwerp dat jij belangrijk vindt - creëer je aandacht voor jouw bedrijf. Het vraagt wel een beetje creatief denken om dat ook voor elkaar te krijgen.

PR met een Engels sausje

Het advies om als persoon meer publiciteit te zoeken, is overal van toepassing. Andere adviezen van Werner zijn duidelijk gericht op haar Engelse publiek. Werner werkt in Groot Brittannië. Dat lees je terug in een gedeelte van haar adviezen. Goed om in je achterhoofd te houden voor je klakkeloos aan de slag gaat met haar boek. Ben je op zoek naar een boek dat zich richt op het Nederlandse medialandschap, dan raad ik je 'Vaker in de media' van Janneke van Heugten aan. Dit boek is bovendien specifiek gericht op vrouwen, terwijl het boek van Werner zich richt op kleine bedrijven.

Ondanks dat leest het boek heerlijk weg, mede door de grappige voorbeelden uit de eigen praktijk van Werner. Het is lekker praktisch om mee aan de slag te gaan. En het laat maar weer eens zien: wil je gratis media-aandacht, dan moet je er tijd en energie in steken. Voor niks komt de zon op, zullen we maar zeggen.

Je koopt het boek 'Hype Yourself' bij bol.com

Over Lucy Werner

Lucy Werner werkt al meer dan 20 jaar in communicatie. Ze is gespecialiseerd in het begeleiden van bedrijven die publiciteit willen, hun branding willen versterken en zelf-promotie. Naast het boek 'Hype Yourself' schreef ze ook het boek 'Brand Yourself' waarin ze praktisch advies geeft voor kleine bedrijven die met hun branding aan de slag willen. Meer informatie over Lucy Werner vind je op haar website.