Elk jaar wordt in Nederland de 'Zakenvrouw van het jaar' benoemd. In 2022 was de eer voor Kristel Groenenboom, directeur-eigenaar van containerbedrijf C.Groenenboom BV. Haar benoeming viel op: niet alleen omdat zij als vrouw in de techniek onderneemt, maar ook omdat zij met haar 36 jaar de jongste winnares ooit was. Voor vrouwen die de titel ook willen winnen, schreef zijn het boek 'Zo word je zakenvrouw van het jaar'.
De historie van de zakenvrouw ligt in champagne
De titel 'Zakenvrouw van het jaar' wordt jaarlijks uitgereikt door het champagnemerk Veuve Clicqot. De weduwe Cliquot kreeg het champagnebedrijf in de 19e eeuw uit de erfenis van haar overleden man. Tegen de verwachtingen en tijdsgeest in, bloeide het bedrijf onder haar leiding op en revolutioneerde de hele industrie. Ter ere van deze nagedachtenis benoemt het merk jaarlijks in verschillende landen de zakenvrouw van het jaar. Tegen deze achtergrond is de titel nog interessanter.
Zoals Groenenboom in haar boek beschrijft worden aan de winnares bijzondere eisen gesteld. Deze zakenvrouwen laten moed zien in hun ondernemerschap, zetten tradities om in innovatie en zijn maatschappelijk betrokken met een ethische kijk op hun onderneming. Voorwaarden waar Groenenboom met gemak aan voldeed: zij nam het containerbedrijf van haar vader over, koos een gewaagde strategie én zet zich in voor meer vrouwen in de techniek.
Een stappenplan voor ambitieuze zakenvrouwen
Aan de hand van de criteria en haar eigen ervaringen beschrijft Groenenboom de stappen die ambitieuze vrouwen kunnen zetten om hun droom waar te maken. Gericht op de titel, maar in de tekst komt duidelijk naar voren dat die titel geen doel op zich is. Haar stappenplan richt zich op bredere ambities: vrouwelijke ondernemers die impact willen maken.
In totaal beschrijft ze in 9 stappen hoe je jezelf als vrouw en ondernemer op de kaart zet. Sommige stappen zijn meer gericht op het bereiken van zakelijke en persoonlijke doelen. Sommige stappen zijn vooral gericht op het verkrijgen van bekendheid en publiciteit. Dat laatste is volgens Groenenboom noodzakelijk voor de titel 'Zakenvrouw van het jaar' en levert daarnaast ook veel op voor je onderneming. Met publiciteit komt aandacht en bekendheid, en met aandacht en bekendheid komen nieuwe klanten.
Weten wat je moet doen en doen wat je moet doen
De stappen uit het plan zijn niet verrassend: hard werken, jezelf onderscheiden en slim met geld omgaan bijvoorbeeld. Als je een beetje thuis bent in de boeken voor persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap stappen die bekend voorkomen. De crux zit natuurlijk in het ook daadwerkelijk doen. We weten meestal goed wat we zouden moeten doen, de vraag is of we ook altijd de discipline hebben om het uit te voeren.
De manier van schrijven van Kristel Groenenboom straalt zoveel energie en Brabantse nuchterheid uit dat je bijna vanzelf enthousiast wordt om het ook echt te gaan uitvoeren. Als jonge vrouw in een door mannen gedomineerde sector heeft ze met humor en doorzettingsvermogen veel bereikt. Dat straalt uit de adviezen die ze geeft. Maak het niet te ingewikkeld, doe het op je eigen manier en heb ook plezier. Dat je daarmee ook een fijne werkgever wil zijn en maatschappelijke impact wil maken, lijkt daarna een logisch gevolg.
De titel 'Zakenvrouw van het jaar' is natuurlijk niet voor iedereen bereikbaar. Maar het boek van Groenenboom laat zien dat je met hard werken en weten wat je wil als zakenvrouw veel van je ambities waar kan maken. Een inspirerend voorbeeld, ook als je ambities op een ander terrein liggen.
'Zo word je zakenvrouw van het jaar' koop je bij managementboek.nl
Over Kristel Groenenboom
Kristel Groenenboom is Zakenvrouw van het jaar 2022. Ze is directeur/eigenaar van het containerbedrijf C.Groenenboom. Daarnaast is zij auteur en spreker, waarbij ze zich vooral richt op het vergroten van het aantal vrouwen in de technische sector. Van haar verschenen eerder de boeken 'Mag ik meneer Kristel even spreken' en 'Nu of Nooit'. Meer informatie over Kristel vind je op haar website.
Deze recensie verscheen eerder als expert recensie op managementboek.nl
Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…
Dit boek werd voor een recensie gratis aan ons toegestuurd. Het gratis ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar heeft nooit invloed op de inhoud van de recensie of de publicatie op deze blog of social media.