Recensie: Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld? - Julie Smith

Met meer dan 2 miljoen volgers op Instagram informeert Dr. Julie Smith dagelijks vele mensen over mentale gezondheid en therapie. Op die manier bereikt kennis over dit vakgebied mensen die op een andere manier geen toegang hebben tot deze informatie. In aanvulling op haar social media accounts bracht Smith ook een boek uit met alle geheimen van therapeuten. Of eigenlijk: alle zaken die therapeuten zouden willen dat je weet. Onder de treffende titel: 'Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld?'

Iedereen voelt zich wel eens rot

Aan de hand van haar jarenlange ervaring als therapeut en alle vragen en reacties die Smith ontvangt via Tiktok verzamelde ze de belangrijkste onderwerpen waar mensen tegenaan lopen. Het gaat om onderwerpen als rouw, eigenwaarde en onzekerheid. Eigenlijk is dit boek een selfhelp-boek, met dat verschil dat Smith een afgestudeerd en praktiserende psycholoog is. Ze gaat zelf in het begin van dit boek ook in op het genre en de waarde en ook gevaren die het met zich meebrengt. O.a. het idee dat het leven maakbaar is en dat geluk iets is wat je constant kan ervaren.

Smith benadrukt juist dat alle mensen tegenslag en verdriet kennen. En dat omgaan met vervelende of verdrietige emoties iets is wat bij het leven hoort, juist iets is waar je mee om moet leren gaan. Zonder te vallen in destructief gedrag, zoals verslavingen. De erkenning dat iedereen zich wel eens rot voelt, is een verschil met veel zelfhulpboeken die soms een vorm van toxic positivity propageren. Alleen daarom leest dit boek al vanuit een ander perspectief.

Optimaliseer je geestelijke gezondheid

Naast de erkenning dat iedereen wel eens worstelt met vervelende gevoelens, neemt Smith je mee door allerlei basis principes in de psychologie. Bijvoorbeeld dat je emoties niet de waarheid zijn, dat je afstand kan nemen van je emoties om te beschouwen. En dat hoe meer nuance je leert aanbrengen in het beschrijven van je emoties, hoe beter je in staat bent om ze te verdragen en ook met anderen er over te praten. En dat helpt weer om er mee om te gaan. Je emotionele vocabulaire uitbreiden is dus altijd een goede investering.

Op veel verschillende plekken in het boek wijst Smith er op dat iedereen makkelijk vanuit haar/zijn eigen vooroordelen redeneert. Het gaat dan niet om maatschappelijke vooroordelen, zoals discriminatie, maar om persoonlijke overtuigingen over onszelf. Bijvoorbeeld de gedachten; 'Bij mij mislukt toch altijd alles.' Je krijgt geestelijke ruimte door te leren om hier een ander perspectief naast te zetten. Niet door te vechten tegen de gedachten, maar door er - als het moet zelfs achteraf - een andere gedachte naast te zetten als nieuw  perspectief. Bijvoorbeeld in dit geval een gedachte over wanneer het wel lukte en het dus niet altijd mis gaat. Door te starten met achteraf een perspectief toe te voegen, leer je toch om je eigen gedachten te doorbreken.

Starten met de basics

Naast de uitleg een voorbeeld oefeningen gaat Smith ook in het belang van zelfzorg. Hierbij benadrukt ze dat in de basis goed voor jezelf zorgen ook belangrijk is voor je geestelijke gezondheid. Bijvoorbeeld door dingen te doen die je leuk vindt, door voldoende te slapen en door goed te eten en te bewegen. Lessen die je waarschijnlijk allemaal zelf wel kan invullen. In die zin is het boek 'Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld?' een vrij basis psychologisch boek. Als je veel zelfhulpboeken leest, geeft dit boek waarschijnlijk niet veel nieuwe inzichten. Aan de andere kant is het lekker makkelijk te lezen en behandelt heel veel verschillende onderwerpen voor wie graag meer wil weten.

'Waarom heeft niemand mij dit eerder vertel?' koop je bij managementboek.nl

Over Julie Smith

Julie Smith is klinisch psycholoog en deelt sinds 2019 via TikTok content over haar vakgebied. Door haar korte video's leert ze haar volgers hoe ze aan hun psychologische gezondheid kunnen werken. En wat therapie inhoudt en voor je kan betekenen. Haar boek 'Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld?' werd - mede door haar social media volgers - een enorm succes in verschillende landen. Meer informatie over Julie Smith vind je op haar website.