Recensie: Eigen welzijn eerst - Roxanne van Iperen

De manier waarop de samenleving functioneert, heeft grote invloed op de manier waarop organisaties functioneren. Sterker nog, organisaties zijn meestal een afspiegeling van de samenleving waarin ze acteren. En dat geldt voor alle organisaties, zowel in de publieke als de private sector. Om die reden voegde ik het boek 'Eigen Welzijn Eerst' van Roxanne van Iperen toe aan de leeslijst: 100 boeken van zakenvrouwen. Je vind dit boek ook in de online bibliotheek.

Hoe macht en privileges ons leven beïnvloeden

Roxanne van Iperen gaat diep in op de dynamiek van macht, privileges, en ongelijkheid in de moderne samenleving. Ze onderzoekt in dit boek hoe individuele en collectieve belangen vaak botsen en hoe dit leidt tot sociale en economische ongelijkheid. Door historische voorbeelden te koppelen aan hedendaagse kwesties, geeft het boek een prikkelende kijk op de manier waarop samenlevingen functioneren en hoe mensen zich hierin bewegen.

Dit begint met een gedetailleerde verkenning van de historische wortels van ongelijkheid. Van Iperen bespreekt hoe kolonialisme, slavernij, en de industriële revolutie systemen van ongelijkheid hebben gecreëerd die tot op de dag van vandaag doorwerken. Deze historische context helpt je te begrijpen hoe diepgeworteld en complex de huidige problemen zijn. Door middel van voorbeelden uit verschillende tijdperken laat ze zien hoe macht en privileges altijd hand in hand zijn gegaan met de uitsluiting van bepaalde groepen.

De illusie van de meritocratie

Van Iperen richt zich vooral op de mechanismen die ongelijkheid in stand houden. Ze bespreekt hoe politieke en economische systemen zijn ontworpen om de belangen van de elite te beschermen. Ze wijst op de rol van beleid, wetgeving, en institutionele structuren die ervoor zorgen dat de rijken rijk blijven en de armen arm. Daarnaast legt ze uit hoe sociale normen en waarden, zoals meritocratie en individualisme, bijdragen aan het legitimeren van deze ongelijkheden.

Het idee van meritocratie, het geloof dat iedereen dezelfde kansen heeft en succes alleen afhangt van talent en hard werken klopt volgens dit boek niet. Van Iperen toont aan hoe deze gedachtegang vaak dient om bestaande privileges te verdedigen. De structurele barrières waarmee veel mensen te maken hebben krijgen hierdoor geen aandacht. Door persoonlijke verhalen en statistieken te combineren, maakt ze duidelijk dat veel mensen ondanks hun harde werk en talent nooit dezelfde kansen krijgen als degenen die in bevoorrechte omstandigheden zijn geboren.

Het belang van solidariteit

Een ander centraal thema is de rol van de bevoorrechte klassen in het in stand houden van ongelijkheid. Van Iperen stelt dat degenen met macht en middelen vaak hun eigen belangen vooropstellen, zelfs als dit ten koste gaat van het collectieve welzijn. Ze illustreert dit met voorbeelden uit de politiek, het bedrijfsleven, en de media, waar invloedrijke individuen en groepen hun positie gebruiken om beleid en opinies te sturen in hun voordeel. Dit leidt tot een vicieuze cirkel waarin de ongelijkheid steeds verder toeneemt.

Van Iperen pleit voor een herwaardering van solidariteit en gemeenschapszin als tegenwicht tegen de individualistische benadering die momenteel overheerst. Ze benadrukt dat echte verandering alleen mogelijk is als mensen bereid zijn om hun eigen privileges te erkennen en actief te werken aan een eerlijker en rechtvaardiger samenleving. Dit betekent niet alleen beleidsveranderingen, maar ook een verschuiving in de manier waarop we naar elkaar en onszelf kijken.

Je koopt 'Eigen Welzijn Eerst' bij managementboek.nl

Over Roxanne van Iperen

Roxanne van Iperen is jurist en auteur. Terwijl ze werkte bij diverse advocatenkantoren, schreef ze uitstekend ontvangen romans. Haar bekendste roman is 't Hooge Nest, waarmee ze de Opzij literatuurprijs 2019 won en op de shortlist stond van de NS publieksprijs. Na haar 4 mei-lezing in 2021 werd Roxanne van Iperen steeds meer onderdeel van het publieke debat in Nederland. Ze analyseert scherp, op basis van een financieel-economische blik en schuwt het benoemen van ongelijkheid, hypocrisie en integriteitskwesties niet. Meer informatie over Roxanne van Iperen vind je op haar website.