Pijn gaan we het liefste uit de weg. Fysieke pijn en ook mentale pijn. Dat doen we in ons dagelijks leven en ook binnen organisaties. Terwijl achter de pijn in organisaties meestal de kans ligt om als organisatie, als team en als mens te groeien. In haar boek 'De verfrissende smaak van zure appels' beschrijft Mathilde Maas Kuper hoe we dat kunnen bereiken.
Pijn kent vele vormen
Fysieke pijn is makkelijk te begrijpen. Iedereen kan zich voorstellen dat een gebroken been pijn doet. Mentale pijn vergt al meer inlevingsvermogen. Pijn in organisaties is nog lastiger te begrijpen en te doorzien. Daarom besteedt Maas Kuper een uitgebreid deel van haar boek aan de uitleg van wat pijn in organisaties eigenlijk is en waarom dat zo lastig boven tafel te krijgen is.
Pijn bestaat uit een gebeurtenis (pijnprikkel) en vervolgens de reactie daarop (emotie). Niet iedereen ervaart dezelfde gebeurtenis als pijnlijk. Ook de reacties kunnen per persoon of per team verschillen. Dat maakt het managen van pijn ook zo ingewikkeld: het is steeds afhankelijk van de context. Dit vraagt dus veel flexibiliteit en inlevingsvermogen van degene die er mee en aan wil werken.
Pijn aangaan is cruciaal
Tegelijkertijd signaleert Maas Kuper dat we in onze huidige samenleving steeds minder gewend zijn met pijn om te gaan. Ze neemt hierbij letterlijk het voorbeeld van de pampers: vroeger moesten jonge kinderen het doen met het vervelende gevoel van een natte luier. Tegenwoordig dragen zij goed absorberende luiers, waardoor ze er minder last van hebben. Het is één van de redenen waarom kinderen tegenwoordig later zindelijk zijn.
Pamperen en polderen is ook een probleem in organisaties. In plaats van het aangaan van de pijn door het lastige gesprek te voeren of door een impopulair besluit te nemen, proberen managers pijn te voorkomen. Door het uit de weg te gaan en het zo comfortabel mogelijk te maken voor henzelf en hun teams. Maar uiteindelijk schiet de organisatie daar niets mee op. De pijn blijft bestaan, al is het onder de oppervlakte. En de vooruitgang die bereikt wordt door de pijn aan te gaan, blijft uit.
Een stap vooruit door pijnmanagement
Maas Kuper neemt ons daarom mee in de voordelen van pijnmanagement. Aan de hand van een 5-stappenplan legt ze uit hoe je pijn naar de oppervlakte krijgt. En hoe je het vervolgens kan gebruiken om je team en je organisatie beter te maken. De 5 stappen bestaan uit: Observeren - Entameren - Ontrafelen - Regisseren - Realiseren. Het geeft een handvat om in een team of tussen mensen te bestuderen wat er aan de hand is. En er vervolgens mee aan de slag te gaan.
Een cruciaal onderwerp krijgt in het relaas van Maas Kuper wat minder aandacht: pijnmanagement vergt een flinke dosis moed. Hoewel ze hier aan de hand van voorbeelden uit de praktijk wel op in gaat, had dit van mij meer aandacht mogen krijgen. In een organisatie waar pijn lange tijd uit de weg gegaan is, vraagt het een flinke verandering om de pijn aan de oppervlakte te brengen. Daarvoor is het nodig om draagvlak te organiseren en uiteindelijk vooral moedig te zijn.
'De verfrissende smaak van zure appels' geeft een theoretisch kader en praktische handvatten om met pijn om te gaan binnen organisaties. Voor ervaren managers die dit soort processen vaker begeleiden en aangaan, is het boek een opfrisser. Voor startende leidinggevenden is het belangrijk dat ze leren dat om vooruit te komen pijn aan de oppervlakte moet komen. Een aanrader voor hen dus.
Je koopt 'De verfrissende smaak van zure appels' van Mathilde Maas Kuper hier.
Over Mathilde Maas Kuper
Mathilde Maas Kuper is organisatieadviseur. Zij specialiseert zich in organisatiepijn. Na een opleiding aan de kunstacademie en een loopbaan als milieukundige raakt ze gefascineerd door menselijk gedrag. Als organisatieadviseur richt ze zich op gedrag en sociale dynamiek binnen teams en organisaties. Naast haar werk als adviseur en auteur verzorgt ze ook lezingen over dit onderwerp. Meer informatie over Mathilde Maas Kuper vind je op haar website.
Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…