Als er op kantoor gevraagd wordt wie het volgende teamuitje organiseert, voel je dan meteen de neiging om je hand op te steken? En doe je dat uiteindelijk ook? Uit onderzoek van Linda Babcock - wetenschapper op het gebied van gendergelijkheid - blijkt dat vrouwen onevenredig veel 'niet promotiewaardige taken' krijgen in de werkomgeving. Over dit onderzoek en haar persoonlijke zoektocht om hier beter mee om te gaan, schreef ze het boek 'De Nee-club'.
Werk dat je niet verder helpt in je carrière
De ondertitel van het boek geeft meteen een mooi inzicht in de oplossing die Babcock voor ogen heeft: hoe voorkomen we dat vrouwen het minst gewaardeerde werk op zich nemen. Babcock deed onderzoek naar de verschillende soorten werk binnen organisaties. Daarbij onderscheidt ze promotiewaardige taken, die het valuta van de organisatie laten groeien. En niet-promotiewaardige taken, die belangrijk zijn voor het voortbestaan van de organisatie, maar zich niet uitbetalen in de organisatie specifieke valuta.
In haar boek behandelt Babcock verschillende beroepsgroepen om dit concept uit te leggen. Bijvoorbeeld een advocatenkantoor. Declarabele uren met cliënten beschouwt ze al promotiewaardig werk: dit werk leidt direct tot inkomsten, vergroot de naamsbekendheid van het kantoor en de advocaat. Het recruiteren van stagiaires is voor het voortbestaan van het kantoor wellicht net zo belangrijk. Maar omdat dit zich niet direct vertaalt in inkomsten, is het werk minder zichtbaar en wordt beschouwd als niet-promotiewaardig. Hoewel iedereen blij zal zijn dat iemand de taak op zich neemt, leidt het niet tot meer respect, aanzien of een betere beoordeling.
De dubbele valkuil van vrouwen
Nadat Babcock dit concept heeft uitgelegd, gaat ze in op de vraag waarom vrouwen een grotere kans hebben om opgezadeld te worden met dit werk. Dit geldt overigens ook voor andere specifieke doelgroepen, zoals culturele minderheden of personen van kleur. Ze constateert een dubbele valkuil. Ten eerste worden vrouwen opgevoed met het idee dat zij zorgzaam en behulpzaam moeten zijn in onze samenleving. Zij hebben dus een geïnternaliseerde neiging om dit soort werk naar zich toe te trekken.
Daarnaast verwacht de omgeving dit ook van vrouwen. Ook in de omgeving heerst de overtuiging dat vrouwen zorgzaam en behulpzaam zijn. Taken die meer gericht zijn op de organisatie, het ontwikkelen van het teamgevoel etc. passen bij deze verwachting. Dit gaat dus niet alleen om de koffie inschenken en notulen maken, maar ook om projecten die groots en belangrijk zijn, zoals plaatsnemen in commissies of een coachingsprogramma opzetten. Omdat de vrouwen zelf en hun omgeving vinden dat deze taken bij hen horen, komen ook een onevenredig deel van deze taken bij hen terecht. Ten koste van tijd en energie die vrouwen in hun promotiewaardige taken of in hun privé-leven investeren.
Niet promotiewaardig werk eerlijk verdelen
Gelukkig biedt Babcock ook een oplossing. Die is tweeledig. Ten eerste roept ze vrouwen op om beter na te denken over welke taken zij accepteren, wat de meerwaarde van elk onderdeel van hun werk is voor hun carrière en strategische keuzes te maken. Dit vergt moed. Steun is daarbij belangrijk. Daarom richtte Babcock zelf de 'Nee-club' op: een groep vrouwen die elkaar helpen om weerstand te bieden tegen deze scheve verdeling. Door elkaar er op te wijzen, strategieën te bedenken om met de druk om te gaan en vooral ook steun te bieden als het soms mis gaat.
Daarnaast kunnen teams, afdelingen en organisaties ook werken aan het eerlijker verdelen van deze taken. Door inzichtelijk te maken welke taken er zijn en hoe die onderling verdeeld worden. Door niet meer te vertrouwen op wie vrijwillig haar hand opsteekt, maar een taakverdeling te maken. En door succes in niet-promotiewaardige taken zwaarder mee te laten tellen in beoordelingen en promotiebeslissingen bijvoorbeeld. Ook als je zelf geen leidinggevende rol hebt, kan je dit gesprek op gang brengen in je eigen organisatie. Tactieken om dat aan te pakken vind je in dit boek.
Wil je aan de slag om meer balans te krijgen in je niet promotiewaardige taken. Om vaker nee te leren zeggen? Dan is het boek 'De Nee-club' iets voor jou. Je koopt het bij managementboek.nl
Over Linda Babcock
Linda Babcock is als professor Economie verbonden aan de Carnegie Mellon University in Pittsburgh (USA). Haar onderzoek richt zich op gendergelijkheid, onderhandelingen en conflictoplossingen. Dat speelt zich af op het snijvlak van economie en psychologie. Naast 'De Nee-club' publiceerde 'Ask for it; how women can use the power of negotiation to get what they want' en 'Women don't Ask'. Meer informatie over Linda Babcock en haar wetenschappelijke werk vind je op de website van haar universiteit.
Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…