Recensie: De corporate tribe - Danielle Braun, Jitske Kramer

Wie durft binnen een organisatie echt kritisch naar zichzelf te kijken? Door de bril van een ander misschien zelfs? Danielle Braun en Jitske Kramer laten in hun boek 'De corporate tribe' zien hoe problemen binnen organisaties in feite hetzelfde zijn als alle problemen tussen mensen die samenleven. En dat we dus al  lang weten hoe we die op moeten lossen, als we durven te kijken door een andere bril.

De Corporate tribe

De basis van de culturele antropologie

Ga mee op een reis over de hele wereld en naar vreemde volkeren. Dat is de uitnodiging die Braun en Kramer aan het begin van hun boek doen. Zij willen laten zien dat de problemen die we ervaren binnen onze moderne Westerse organisaties niet zo uniek zijn als we denken. Vanuit hun wetenschappelijke vakgebied - de culturele antropologie - hebben ze geleerd te kijken naar de verhalen van groepen mensen en daar overeenkomsten in te vinden.

In het boek leggen ze uit wat de basisbeginselen van culturele antropologie zijn. Hoe op een andere manier kijken naar hoe mensen samen leven, leidt tot inzichten in relaties, samenwerken en leiderschap. En hoe die inzichten niet alleen van toepassing zijn op verre volkeren, maar juist ook op je eigen werkomgeving. Sprekend is het voorbeeld van een Japanse leverancier die de door een Amerikaanse klant afgedwongen foutmarge van 2% anders interpreteert: de leverancier denkt de vraag te beantwoorden door 2% van de producten bewust kapot aan te leveren.

Cultuur is de lege ruimte tussen mensen

In de context van internationaal zakendoen is het praten over cultuurverschillen logisch en geaccepteerd. Denken over de organisatiecultuur binnen bedrijven vraagt om een andere insteek: een scherpe kijk naar wat er nu eigenlijk aan de hand is. Want zodra dat duidelijk is, blijken er in de wereld al genoeg groepen mensen te zijn die een oplossing hebben voor een dergelijk probleem. Oftewel: de manier waarop wij binnen organisaties en bedrijven samenwerken, is gewoon één van de vele manier waarop je zaken met elkaar aanpakt. Het is voor de Westerse mens zo vanzelfsprekend, dat we het er niet over hebben. Het is de lege ruimte tussen mensen waar we het niet over hebben. Zoals vissen het niet over water hebben.

In de corporate antropologie beschouwen Braun en Kramer managementproblemen: cultuurveranderingen, leiderschapsuitdagingen, zoals ze dat ook doen als ze op veldwerk zijn bij een samenleving ver hier vandaan. Wat is de totem van de groep? Hoe liggen relaties, wat zijn heilige objecten, wie is de chief en wie is de sjamaan? Het boek neemt je aan de hand van voorbeelden van 'vreemde' volkeren mee in allerlei verschijningsvormen en leidt die vervolgens weer terug naar wat dat betekent voor Westerse organisaties.

Problemen oplossen met wat we al weten

En wat blijkt? Voor de meeste problemen in Westerse organisaties bestaan de oplossingen al lang. Het vraagt alleen dat we er anders naar kijken. Het vraagt een kritische blik op wat er ontstaan is aan cultuur en of die helpend is in het oplossen van problemen. Het vraagt inzicht in wat het echte probleem is en of iedereen de oplossing ook als oplossing ervaart. Braun en Kramer geven niet hét antwoord: dat is er namelijk niet. Ze vragen alleen een open blik en brengen een schatkist aan oplossingen en denkrichtingen mee.

Al lezend kom je tot het besef dat we in onze Westerse organisaties ook maar gewoon in een paradigma leven. Wat voor ons logisch is, is voor een ander volkomen onbegrijpelijk. Omdat ze niet opgevoed zijn in onze cultuur en dus geen waarde hechten aan wat voor ons belangrijk is. Daarmee brengen Braun en Kramer hopelijk naast nieuwe inzichten ook nog iets anders: een beetje zelfspot en humor over hoe we denken dat de wereld werkt.

De Corporate tribe was Managementboek van het jaar 2016. Je koopt het boek hier.

Over Danielle Braun en Jitske Kramer

Danielle Braun is corporate antropoloog, auteur, spreker en directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Oorspronkelijk opgeleid als cultureel antropoloog wordt ze tijdens haar studie gegrepen door rituelen en omgangsvormen binnen organisaties en bedrijven. Tegenwoordig begeleidt ze CEO's, directies en managementteams als sparring partner. Meer informatie vind je op haar website.

Jitske Kramer is corporate antropoloog, spreker, trainer en auteur. Ze was trainer van het jaar 2013. Ze specialiseert in interculturele samenwerking. Haar meest recente boek 'Tricky Tijden' gaat over hoe mensen reageren op ingrijpende veranderingen. Meer informatie over Jitske Kramer vind je op haar website.

Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *