Recensie: Vaker in de media - Janneke van Heugten

In de media zijn nog steeds veel meer mannelijke experts aan het woord dan vrouwelijke. Dat bewijst onderzoek van o.a. WomenInc en Vrouweninbeeld. Tegelijkertijd roepen journalisten dat ze meer podium willen geven aan diverse gasten. Toch lukt het vaak niet om vrouwen te vinden voor een interview of aan de talkshow-tafel. Janneke van Heugten is directeur van het mediaplatform 'Vaker in de Media'. Zij schreef met het gelijknamige boek een gids voor vrouwen die zichzelf willen positioneren als expert juist wel graag aan het woord komen.

Media-aandacht vraagt om een strategie

In het boek is Van Heugten duidelijk: media-aandacht ontstaat niet door op je kantoor te gaan zitten wachten tot iemand jouw briljante ingevingen is opgevallen. Een veelgemaakte denkfout van vrouwen is dat journalisten hen vinden op het moment dat hun expertise nodig of actueel is. Van Heugten laat echter zien dat journalisten, mede door hun hijgende deadlines en de kwaliteit die zij willen bieden, meestal gebruik maken van experts die zij kennen.

Dat  betekent dat in de media komen vraagt om een strategie: je moet zelf actief aan de slag om te zorgen dat journalisten weten waarvoor ze jou kunnen benaderen. En weten dat jouw bijdrage kwalitatief in orde is. Je moet dus zorgen voor je eigen marketing en netwerk binnen de doelgroep van journalisten.

Praktische stappen om in de media te komen

Van Heugten beschrijft helder de praktische stappen die je kan nemen om in de media te verschijnen. Dat begint met het bepalen van je boodschap en je doelgroep. Wat wil je bereiken en wie wil je daarmee raken? Door dit helder te maken, wordt ook duidelijk op welke media je je moet richten. BNR bedient nu eenmaal een ander publiek dan de Libelle. Afhankelijk van jouw gewenste impact richt je je op andere media en dus op andere journalisten. Als je weet welke media voor jou interessant zijn, kan je actief contact gaan zoeken met journalisten die voor hen werken.

Ook daarin neemt Van Heugten je stap voor stap mee. Heb jij nog geleerd een ouderwets persbericht te sturen op school? Inmiddels is contact leggen met de redactie en journalisten een vorm van netwerken. Redacties krijgen zo ontzettend veel content aangeboden, dat zij in een hele korte tijd bepalen of iets het lezen waard is of niet. In het boek vind je daarom voorbeelden van goede mails om jezelf en jouw onderwerp te introduceren. Ook voor bijvoorbeeld een opiniestuk.

Vrouw in de media vraagt aandacht

Sta je eenmaal op het vizier van de media met jouw expertise? Dan is de volgende stap jouw media-optreden voorbereiden en uitvoeren. Ook hierin neemt Van Heugten je stap voor stap mee. Van afspraken met de redactie en journalist tot hoe je zo relaxt mogelijk een interview geeft. De belangrijkste boodschap: de journalist is je vijand niet. Samen probeer je een mooi item te maken.

Tegelijkertijd waarschuwt ze wel voor bepaalde framing die - bewust of onbewust - wordt toegepast. Vrouwen worden eerder op hun uiterlijk beoordeeld. Ze worden vaker gevraagd naar hun thuissituatie of als emotioneel aangeduid. Ook hier vind je handige tips om met lastige vragen om te gaan of het gesprek terug te brengen naar het onderwerp.  Want daar gaat het uiteindelijk om: welke impact wil jij maken met jouw verhaal? Dat heel X vervolgens vooral bezig is met jouw jurk of wat je kinderen er van vinden: niks van aantrekken.

'Vaker in de media' is een praktisch boek waarin je leert wat je kan doen om met jouw boodschap in de media te komen en te blijven. Janneke van Heugten maakt zo deze kennis, die ze via haar platform 'Vaker in de media' verspreidt,  voor veel meer vrouwen toegankelijk. Dus dames; grijp je kans! En journalisten: wees niet bang om met een vrouw contact op te nemen!

Het boek 'Vaker in de media' koop je bij managementboek.nl

Over Janneke van Heugten

Janneke van Heugten is directeur van het mediaplatform Vaker in de Media (vidm.nl) en publiciteitsexpert. Haar missie is om meer vrouwelijke experts in de media te krijgen. Dat doet ze o.a. door het in contact brengen van vrouwelijke experts en journalisten, het organiseren van medialunches waarbij de  toehoorders leren van journalisten en redacteuren en door zelf in de media aandacht te vragen voor de rol en representatie van vrouwelijke experts. Je vindt meer informatie over Janneke van Heugten op haar website.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *