Recensie: No Guts, No Gold - Anne Vedder & Esther Vedder

Slechts 36% van de ondernemers in Nederland is vrouw (bron Statline). Het vinden van inspirerende voorbeeld van vrouwelijke ondernemers in Nederland kan lastig zijn. Wie even zoekt, vindt ze natuurlijk wel. Toch is het altijd weer een welkome aanvulling als er een nieuw boek van een vrouwelijke ondernemer verschijnt. In 'No Guts, No Gold' zijn zelfs twee vrouwelijke ondernemers aan het woord: de tweelingzussen Anne en Esther Vedder.

Een persoonlijk verhaal over de weg naar succes

De zussen Vedder starten tijdens hun studententijd met ondernemen. Het boek gaat in op hun reis naar succes: hun - inmiddels wereldberoemde - sieradenmerk Vedder&Vedder. Dat het allemaal niet vanzelf ging, wordt meteen in de eerste hoofdstukken duidelijk. De zussen komen niet uit een ondernemersgezin en moeten bij elke stap zelf het wiel uitvinden. Dat gaat met vallen en opstaan, vooral met veel vallen eigenlijk.

De valkuilen en tegenslagen die ze delen zijn zowel zakelijk als persoonlijk. Zakelijke valkuilen die veel ondernemers herkennen. Momenten waarop de cashflow van het bedrijf volledig opdroogt en er niet eens een paar euro op de rekening staat. Een zakelijke samenwerking die uiteindelijk misloopt tot in de rechtbank. Maar ook hele persoonlijke zaken, zoals een abortus of het mislopen van relaties. Ook die hebben natuurlijk invloed op je weg naar succes.

Aanstekelijk ondernemerschap

De tegenslagen en valkuilen voeren in het begin van hun ondernemersreis de boventoon. Toch ademt het founders-verhaal van Vedder&Vedder vooral een aanstekelijk enthousiasme voor ondernemen uit. Door de humor waarmee het geschreven is. Door de hoop die de zussen keer op keer terug vinden. En door hun doorzettingsvermogen. In hun ogen is ondernemen een kwestie van willen, doen én volhouden. Met hun creativiteit redden ze zich elke keer weer uit benarde situaties.

Onderdeel van het verhaal is ook hun geloof in manifesteren. Een veel besproken onderwerp in de zelfhulp-hoek. Door te manifesteren zou je je eigen succes kunnen creëren. Door stil te staan bij wat je echt wilt en je in te denken hoe je je dan voelt, motiveer je jezelf om ook met je droom aan de slag te gaan. De zussen zijn echte aanhangers en raden ook diverse boeken over dit onderwerp aan. De schaduwkant van dit gedachtegoed is dat het veel nadruk legt op de eigen invloed. Daar wordt geen aandacht aan besteed. Misschien is dit succesverhaal ook niet de plek daarvoor, maar ik merk dat de nadruk op de kracht van manifesteren me soms wat sceptisch maakt. Alsof met enthousiasme en de juiste mindset voor iedereen elke droom bereikbaar is.

Maak ondernemen aantrekkelijk voor jonge vrouwen

Hoewel het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland nog altijd stijgt, is het een loopbaan die niet vanzelfsprekend is. Daarnaast is de toename van ondernemers, zowel bij vrouwen als mannen, vooral het gevolg van het aantal ZZP'ers. Daarom zijn verhalen zoals die van de zussen Vedder belangrijk. Zij laten zien dat het offers vraagt, maar dat je met vallen en opstaan een bedrijf kan opstarten en succesvol kan krijgen.

Een groot deel van de start-ups faalt, in bijna elke sector. Het vraagt toewijding en doorzettingsvermogen om uiteindelijk een product te creëren dat ook daadwerkelijk succesvol wordt. De zussen Vedder laten zien dat ook bij zo'n groot merk succes niet makkelijk kwam. Dat het offers vraagt, zowel zakelijk als persoonlijk. Maar dat je veel meer kan bereiken dan je zelf dacht als je vol houdt. Ik hoop dat hun verhaal heel veel (jonge) vrouwen inspireert om hetzelfde pad op te zoeken. Ik ga boek in mijn omgeving in ieder geval met die intentie aanraden.

Dit boek is door managementboek.nl voor een recensie gratis aan ons toegestuurd. Het gratis ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar heeft nooit invloed op de inhoud van de recensie of de publicatie op deze blog of social media.