Recensie: Jouw krachtige brein - Charlotte Labee

Hoe beïnvloeden je hersenen jouw beslissingen? En doen ze dat alleen op basis van wat je weet of is er meer waarop je je brein kan aanspreken? In 'Jouw krachtige brein' onderzoekt Charlotte Labee de kracht van het menselijk brein en hoe we deze spiritueel kunnen benutten. Labee, een expert op het gebied van breinontwikkeling, neemt je mee op haar persoonlijke reis naar hoe ze de werkelijke kracht van haar brein ontdekte.

Hoofd en hart in contact brengen

Labee neemt je mee naar gebeurtenissen in haar leven, die haar hebben geleerd hoe zij op haar eigen intuïtie, het universum of karma mocht vertrouwen. Die gebeurtenissen zijn heftig. Zo is ze in het buitenland gedrogeerd en heeft ze in coma gelegen in het ziekenhuis. Terwijl een stem in haar precies bij die gebeurtenis aangaf dat ze haar drankje niet moest opdrinken. Volgens Labee was dat een stem waar ze in de loop van de jaren steeds meer op heeft leren vertrouwen.

De inleiding geeft meteen goed weer waar het boek op in gaat: de spirituele kant van je brein. Daar zit misschien niet elke (zakelijke) lezer op te wachten. De methodiek van Labee - Brain Balance - is gebaseerd op alternatieve geneeswijzen, zoals orthomoleculaire genezing. Labee heeft hier zelf ervaring mee opgedaan toen haar kledinglijn failliet ging en ze ziek werd. Uiteindelijk heeft ze dat overwonnen om met meer balans in het leven te staan.

Spirituele lessen toepassen voor je eigen geluk

In het boek gaat Labee in op de manier waarop je door zelfliefde meer grip krijgt op je leven en beleving. Door eigenaarschap te nemen over hoe je reageert op zaken, in plaats van je als slachtoffer op te stellen, krijg je grip en kan je balans creëren. Zelfliefde gaat volgens Labee over verbinding hebben met wat echt goed voor je is én voldoende rust vinden om aandacht aan jezelf en je omgeving te geven.

Zo gaat ze in het boek verschillende keren in op het begrip 'lummelen': actief bezig zijn met je ontspanning zoeken en even niks (moeten) doen. Volgens Labee nemen we in onze haastige wereld veel te weinig tijd om te lummelen, een noodzakelijke activiteit om echt in contact te komen met onze eigen wensen en waarden. Kinderen lummelen van nature, maar in de moderne wereld leren we dat snel af.

Gaat spiritualiteit de wereld veranderen?

In het laatste deel van het boek wordt de impact die Labee voor ogen heeft nog groter. Zij gelooft dat door het versterken van de kracht van onze innerlijke stem, het open staan voor het universum en meer spiritualiteit de wereld gaat veranderen. Ze ziet om zich heen steeds meer bewustwording van deze beweging. Daar wordt het op momenten lastig te volgen. En wordt de verbinding met je eigen doelen realiseren en gezond en gelukkig leven ook lastig te maken.

Bij het werk van Labee worden soms kritische noten geplaatst. Haar alternatieve werkwijzen en de sterke commerciële drive achter haar instituut zorgen ervoor dat niet iedereen haar werk serieus neemt. Of dat voor jou zo is, moet je natuurlijk zelf vaststellen. Dit boek is een uitgebreide kennismaking met de gedachtegang achter de Brain Balance methode, het persoonlijke verhaal van Labee en een kijkje in haar werkwijzen.

Het boek 'Jouw krachtige brein' van Charlotte Labee koop je bij managementboek.nl

Over Charlotte Labee

Charlotte Labee is auteur, spreker en ondernemer. Met haar Brain Balance Methode wil ze mensen leren meer balans in hun leven te krijgen. Labee was eerder bekend als model en Miss Universe Nederland. Daarnaast werkte ze als presentatrice bij o.a. RTL. Meer informatie over Charlotte Labee vind je op haar website.