Recensie: In Business - Aranka van der Voorden

Wil je graag ondernemer worden? Dan is er heel veel advies te krijgen, werkelijk overal. Aranka van der Voorden bundelde haar belangrijkste ondernemerslessen en die van haar netwerk in een compact boek vol tips en tricks om succesvol te ondernemen. En succes gaat volgens Van der Voorden niet alleen over (financieel) resultaat, maar ook over tijd en energie voor jezelf hebben. Je leest het in 'In Business'.

Aranka Van Voorden In Business

Ondernemen draait om mindset

Van der Voorden is een ervaren ondernemer. Ze zette verschillende bedrijven op en heeft dus recht van spreken. Toch deelt ze in haar boek niet alleen haar eigen lessen. Meteen bij de inleiding geeft ze mee dat ondernemen ook gaat om de juiste mensen om je heen zoeken. In het boek brengt ze dat in de praktijk door collega-ondernemers aan het woord te laten. Met hun ondernemerslessen, adviezen en ook hun mislukkingen.

Succesvol ondernemen draait volgens Van der Voorden en haar collega's vooral om de juiste mindset. Ondernemers moeten creatief zijn en altijd bereid om zich weer aan te passen aan veranderende omstandigheden. Ondernemen draait om experimenteren, je verlies nemen als het experiment niet lukt en weer op zoek gaan naar een nieuw idee. Dat vraagt ratio en intuïtie: want wanneer is het goed genoeg om grote stappen te maken.

Social media, influencers en community

Een groot deel van de ondernemers die Van der Voorden aan het woord laat, gebruikt social media als een strategisch marketinginstrument binnen hun onderneming. Sommigen als saleskanaal, anderen om exposure te krijgen voor hun (fysieke) product. De invloed van social media vormt een rode draad in het boek. Van der Voorden benadrukt daarbij dat social media een manier is om een community op te bouwen die zich hecht aan jouw merk. Of dat merk nu aan jou als persoon vast hangt, of dat het gaat om een locatie of product.

In haar boek ontdek je de ruime ervaring die Van der Voorden heeft met het opbouwen van communities en hoe social media daar een grote rol in kan spelen. In die zin is het boek verfrissend. Het is geen stap-voor-stap gids over het gebruik van social media, maar echt een serieuze ondernemersgids over hoe je een platform strategisch kan inzetten. Een benadering die in de meer klassieke zakelijke literatuur nog wel eens mist, waar influencers worden afgeschilderd als prinsesjes (of prinsen) die vooral makkelijk geld willen verdienen. Van der Voorden laat zien dat dit inmiddels een serieus vakgebied is geworden dat zijn eigen processen, kansen en risico's kent.

Werk vanuit je zone of genius...of stop

Ondernemen is gewoon heel hard werken, daar windt Van der Voorden geen doekjes om. Ze benadrukt echter ook dat ondernemen door alleen hard te werken niks oplevert. Misschien nog wel financieel resultaat, maar je wordt er niet gelukkig van. Daarom adviseert ze iedere ondernemer om te ontdekken waar haar 'zone of genius' ligt. Wat kan jij zonder enige moeite, waar een ander enorm tegenop ziet? Gek genoeg is dat vaak hetgeen waarbij jij er zelf vanuit gaat dat iedereen dat wel kan. Juist door die kracht in te zetten, maak je als ondernemer de meeste impact en houd je ook nog energie over voor andere dingen.

Gaat het ondernemers volgens Van der Voorden in dat geval dan altijd voor de wind? Zeker niet, ze is heel eerlijk over het feit dat het soms ook gewoon tijd is om te stoppen. Omdat er geen resultaat uit de onderneming komt, of omdat je het zelf als ondernemer gewoon zat bent. Een eerlijke kijk in haar eigen afweging om met één van haar bedrijven te stoppen, maakt de adviezen tastbaar en toegankelijk.

'In Business' is een interessant boek voor elke (startende) ondernemer, en zeker als jouw onderneming gebruik maakt van social media als strategisch instrument. Je koopt het boek bij managementboek.nl

Over Aranke van der Voorden

Aranke van der Voorden is ondernemer en business coach. Ze zette diverse bedrijven op in fashion en social media. Inmiddels richt zij zich op het begeleiden van ondernemers die hun persoonlijke en zakelijke doelen willen bereiken. Dus niet dag en nacht werken, maar op alle vlakken succesvol worden. Meer informatie vind je op haar website.

Disclaimer: deze blog bevat affiliate links. Als je iets bestelt via een link op deze website, ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een kleine commissie. Zie het maar als een bedankje van jou aan ons voor alle uren boeken lezen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *