Voor de lezers die al een tijdje meedraaien, zegt de naam van het uitzendbureau 'Content' waarschijnlijk nog wel iets. Dit uitzendbureau, dat als eerste in de markt op de beurs werd gebracht, ging in 2009 op in de merknaam 'Unique' na een overname door internationaal concern USG People. Daarmee kwam aan de geschiedenis van een uniek Nederlands bedrijf een eind. Hoe de beginjaren van dit bedrijf eruit zagen onder leiding van topvrouw Sylvia Tóth schreef zijn in 1986 het boek 'Een geslaagde onderneming'.
Van uitzendkracht tot voorzitter raad van bestuur
In het boek gaat Tóth in op de historie van het bedrijf Content, en vooral ook op haar eigen rol daar in. Zij startte in de jaren zestig als uitzendkracht bij de oprichting van het bedrijf door Paul Hessing. Toen Hessing wilde stoppen met het bedrijf begin jaren zeventig vroeg hij Tóth om het stokje als algemeen directeur over te nemen. Dat deed ze en ze werd daarmee verantwoordelijk voor alle 15 vestigingen en 70 man personeel.
Meteen was er werk aan de winkel. Tóth wilde de cultuur van het bedrijf verder professionaliseren, om op die manier door te groeien. En dat lukte, de uitzendorganisatie bleef groeien. Hessing verkocht ondertussen zijn belang aan het Britse Bayfine, een holding met meerdere bedrijven. Mede door haar succesvolle beleid, lukte het Tóth om een belang in de holding veilig te stellen. In 1985 realiseerde ze een management buy-out en werd ze geheel zelfstandig verantwoordelijk voor de organisatie.
Eerste vrouw met een beursgang in Nederland
De management buy-out was gerealiseerd met een lening van de NMB-bank. Die wilde vervolgens zo snel mogelijk een beursgang realiseren. Tóth zou de eerste Nederlandse vrouw worden die een bedrijf naar de beurs bracht. Een heel bijzonder moment, niet voor niks opent het boek met de beschrijving van precies die dag in haar leven. Ze was daarmee ook de eerste vrouwelijke CEO van een Nederlands beursgenoteerd bedrijf.
Al deze gebeurtenissen zorgde voor veel aandacht voor Tóth en Content. Ze werd in 1985 verkozen tot zakenvrouw van het jaar. In het boek beschrijft ze hoe die benoeming en ook haar vele media-optredens bijdroegen aan het succes van Content en haar eigen bekendheid.
Praktische doorzetter
Behalve de memorabele geschiedenis van Content en Sylvia Tóth zelf, geeft haar boek ook een interessante inkijk in hoe ze haar successen behaalde. Voor Tóth is de cultuur in haar organisatie het allerbelangrijkst. Ze wil mensen om zich heen die hard werken en waar ze op kan vertrouwen. Tegelijk werkt ze hard aan het vasthouden van de professionaliteit. Bijvoorbeeld in de dresscode of in het marketingmateriaal dat verspreid wordt.
Haar rol in de holding Bayfine, de Britse aandeelhouders die zij uiteindelijk uitkocht, wordt tot groot detail beschreven. Hierin laat Tóth zien dat ook zij, soms vanwege haar gebrek aan ervaring, momenten van grote zenuwen en onzekerheid kent. Maar dat ze er elke keer voor koos door te zetten, ook als het spannend werd. En dat ze veel aandacht besteed aan het verzamelen van de juiste mensen om zich heen, in de vorm van advocaten en financiële mensen.
Een inspirerende autobiografie van een Nederlandse topvrouw. Die laat zien dat je je dromen kan bereiken door steeds door zetten en je niet te laten afleiden. Niet door de buitenwereld én niet door je eigen onzekerheden. Het boek is alleen nog tweedehands te verkrijgen. Even zoeken dus als je het wil lezen.
Over Sylvia Tóth
Sylvia Toth bleef tot 1998 voorzitter van de Raad van Bestuur van Content. Naast deze functie was ze lid van de raad van commissarissen van verschillende grote Nederlandse bedrijven, zoals de Bijenkorf en Aegon. Na haar aftreden bij Content richtte ze vastgoedonderneming Tóco op, waarbij ze zich richt op de verkoop van buitenlands vastgoed. Ze zet zich in voor verschillende goede doelen op het gebied van kunst en cultuur en de gezondheidszorg. Meer informatie over Sylvia Tóth vind je op haar website.