Recensie: Doe alsjeblieft (niet) alsof je thuis bent - Lydian Coppus

Veel mensen dromen van een eigen bed&breakfast. Bij voorkeur in een warm en exotisch land, 80% van de afleveringen van 'Ik Vertrek' gaan er over. De afleveringen laten naast de verbouwstress ook zien dat het hebben van een bed&breakfast niet altijd idyllisch is. Dat je niet naar een ver land hoeft te verhuizen om dat te ontdekken, bewijst Lydian Coppus in haar boek 'Doe alsjeblieft (niet) alsof je thuis bent'.

Bed&breakfast in de achtertuin

Coppus en haar vriend kopen een huis in een dorp op de Utrechtse heuvelrug, waar niet helemaal toevallig een bijgebouw bij hoort. Een tinyhouse dat zij in eerste instantie gebruiken voor het ontvangen van hun eigen familie en vrienden. Na een tijdje ontstaat het idee om het ook te verhuren als bed&breakfast. Na wat gedoe vanwege de vergunning - het is net echt 'Ik vertrek' - starten ze met de eerste gasten. Eenmaal begonnen, leren ze gaande weg wat wel en wat niet werkt, wat leuk is aan een eigen bedrijf hebben en wat minder leuk is.

Want een bed&breakfast runnen, is gewoon een vorm van ondernemen. Coppus hint er maar af en toe naar in haar boek, toch ligt deze les voor het oprapen in haar ervaringen. En ondernemen vraagt om investeren, in het gebouw, meubels en horren bijvoorbeeld. Maar ook bedrijfsprocessen, zoals het verwerken van boekingen, schoonmaken en de afweging of het serveren van ontbijt wel iets bijdraagt aan de onderneming. Coppus laat zien dat dit ondernemen op een postzegel is, maar nog steeds ondernemen.

Gasten brengen niet alleen gezelligheid

Naast algemene lessen over ondernemen deelt Coppus vooral een hilarische inkijk in het samenspel van gast en host. Doordat de bed&breakfast direct aan hun eigen woning grenst en ze de tuin delen, krijgen de tijdelijke bewoners en Coppus en haar gezin veel van elkaar mee. Een beetje te veel af en toe. Dat gaat van de te verwachten geluidsoverlast, tot het per ongeluk binnenlopen op vervelende momenten. Een beetje wat je verwacht als je steeds vreemden in je achtertuin laat logeren.

Toch zijn er ook onverwachte ervaringen, waar je misschien niet meteen bij stil staat. Gasten die OV-fietsen achterlaten, tulpen in de toiletborstel-houder op tafel zetten, gasten die ongevraagd advies geven over de meest vreemde zaken, of gewoon op je zenuwen werken. En laten we het vooral niet hebben over wat Coppus allemaal aantreft nadat de gasten hun verblijf hebben verlaten. Wat precies, daar moet je het boek voor lezen!

Wat levert dat nou op, zo'n B&B?

De vraag die toch de hele tijd een beetje boven het boek blijft hangen, is: wat verdien je nou aan zo'n bed&breakfact? Coppus maakt verschillende toespelingen, maar het wordt niet echt concreet. Het levert in ieder geval geen volledig salaris op. Ze verhuurt het verblijf voor minder dan 150 euro per nacht, kan je opmaken aan haar vergelijk met een appartement dat ze eerder in Amsterdam verhuurde. Maar wat er nou precies van overblijft, dat blijft een raadsel.

De onderliggende boodschap is wel duidelijk: een bed&breakfast run je voor een zakcentje erbij en uit liefde. Omdat je het leuk vindt om te doen, veel verschillende mensen wil leren kennen en ook een beetje voor het ondernemen. Voor alle mensen die dromen van zo'n verblijf of gewoon smakelijk willen lachen om alle capriolen van Coppus en haar gasten, is dit boek een echte aanrader.

Je koopt 'Doe alsjeblieft niet alsof je thuis bent' van Lydian Coppus bij managementboek.nl

Over Lydian Coppus

Lydian Coppus is auteur en journalist. Ze schrijft feel good-boeken. Als freelance journalist werkt ze voor grote tijdschriften, zoals de JAN en Libelle. En ze runt dus - samen met haar vriend - een vakantiehuisje (zonder ontbijt inmiddels) in haar achtertuin. Meer informatie over Lydian Coppus vind je op haar website.