Recensie: Blue Ocean Strategy - Chan Kim, Renée Mauborgne

Hoe creëer je een succesvolle bedrijfsstrategie? Daar zijn in de loop der jaren ontzettend veel boeken over geschreven. Ieder met zijn eigen tips, trucs en adviezen. Het boek 'Blue Ocean Strategy' was meteen een enorme hit in dit  genre en mag - bijna 20 jaar na de verschijning - wel tot de klassiekers gerekend worden.

Blue versus red ocean

De kern van het boek draait om het verschil tussen de blauwe en rode oceaan. In de rode oceaan vloeit bloed. Alle haaien (bedrijven) zwemmen daar om een visje te vangen. In de blauwe oceaan is het water helder. Er is niemand, jouw bedrijf heeft alle ruimte om de markt te bepalen. De kern van het verhaal: probeer weg te blijven van een concurrentiestrijd (red ocean) en zoek naar markten waar je de toon kan zetten (blue ocean).

The only way to beat the competition, is to stop trying to beat the competition.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe vind je zo'n Blue Ocean? Gelukkig nemen Kim en Mauborgne je stap voor stap mee in hun werkwijze. Die is toe te passen voor bedrijven van alle formaten, van ZZP'rs tot multinationals. De kern van de werkwijze is de zoektocht naar waarde-innovatie (value innovation). Innovatie die de waarde vertegenwoordigt voor de klant, en tegelijk de kosten van je productieproces vermindert. Het vraagt om out of the box te denken, anders dan je concurrenten. Maar dan heb je ook iets in handen.

Van idee naar product

Om tot zo'n  innovatie te komen, kan je verschillende denkrichtingen volgen. Belangrijk is om alles wat jouw markt en concurrenten als gewoon beschouwen, los te laten. Bijvoorbeeld door na te denken over de werkwijze in andere markten, die in de basis dezelfde behoefte vervullen als jouw product. Een mooi voorbeeld uit het boek is het Cirque du Soleil. Een avond uit in het circus, maar met een totaal andere beleving dan het klassieke circus.

De bedenker van Cirque du Soleil keek naar andere markten, zoals het theater of sportwedstrijden. Hier betalen klanten ook voor een avondje uit. Vaak veel meer dan bij een klassiek circus. Tegelijkertijd had het klassieke circus veel last van weerstand tegen optredens met dieren. Juist de optredens die het circus veel geld kosten. Door deze inzichten te combineren, ontstond een nieuw idee. Een nieuwe, meer theatrale en luxe vorm van circus dat enorm aansloeg. Deze manier van denken over andere markten heen, is slechts één van de voorbeelden om  tot een waarde-innovatie te komen. Het boek biedt meerdere methodes om eens flink out of the box the denken.

Vergeet de implementatie niet!

Een idee bedenken, dat lukt misschien nog wel aan de hand van dit boek. Het vervolgens gedisciplineerd implementeren, dat is een vak apart. Kim en Mauborgne nemen je ook hier stap voor stap mee in wat er nodig is om een innovatieve strategie tot een succes te maken in jouw organisatie. Dit is bij elke strategie belangrijk, maar bij Blue Ocean vergt het extra aandacht. Een innovatieve koerswijziging vraagt ook aanpassingsvermogen van jouw organisatie, de mensen die daar werken. Meer dan als je ongeveer hetzelfde blijft doen. Hun onzekerheid en twijfels zijn groter.

Van belang is gebruik te maken van een eerlijk proces. Een veelgehoorde stelling in management is dat mensen wel willen veranderen, maar niet veranderd worden. Dat geldt ook in Blue Ocean trajecten. Neem jouw organisatie in de beslissingen die genomen worden, leg uit wat er gebeurt en waarom. En vooral: wees helder wat de consequenties zijn voor je organisatie, voor de teams en voor de individu. Alleen door voldoende aandacht te geven aan de implementatie wordt jouw Blue Ocean strategie een succes.

Als het boek leest, met alle handige schema's en stappen lijkt het creëren van een Blue Ocean strategie niet zo ingewikkeld meer. Helaas is de praktijk iets weerbarstiger. Toch is dit boek voor productmanagers, managers en ondernemers een onmisbare klassieker om regelmatig eens terug te pakken. Je koopt 'Blue Ocean Strategy' bij managementboek.nl

Over Chan Kim en Renée Mauborgne

Chan Kim en Renée Mauborgne zijn hoogleraren strategie aan de bekende INSEAD Business school. Ze worden gezien als twee van de meest toonaangevende denkers over management en strategie in het veld. Hiervoor zijn ze o.a. door Harvard Business School bekroond als 2 leidende denkers in de 100 jarige geschiedenis van dat instituut. Na en naast Blue Ocean Strategy gaven ze talrijke publicaties (boeken en artikelen) uit over dit onderwerp. Meer informatie over de auteurs en hun werk vind je op hun website.